Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 20 augusti 2009

Tankar om skivbolag

KISS lanserar alltså sin nya platta via Wall-Mart.
De är inte först med det, i Staterna har flera andra redan gått samma väg - i Sverige har väl Statoil & Melodifestivalen någon form av samarbete, vill jag minnas.
Det intressanta tycker jag är den förskjutning som håller på att ske.
De "traditionella" skivbolagen verkar vara på kraftig tillbakagång samtidigt som artisterna hittar nya vägar.
Min vän Jolly Jonny och hans band Straight Frank hade flera skivbolag som uppvaktade dem, innan de till slut skrev med Bodog. Skivan + en video spelades in, promo började gå ut då Bodog hux flux gick i konkurs!
Nå, med en färdig skiva i bagaget påbörjas nya förhandlingar.
Och det intressanta är att hetast verkar flera mediabolag ha varit. Alltså bolag vars huvudverksamhet är att driva ex TV-kanaler. Nu har jag för mig att det lutar åt ett tyskt stort mediabolag, men tänk om den utvecklingen är på väg till Sverige?
Med vår minimala ägarbild av medier (det finns väl i stort sett bara Schibstedt & Bonnier!) så blir man ju lite skeptisk.. slutar det med att man knappt kan få medieutrymme om man INTE har skrivit kontrakt med en av de två i så fall?

Tur internet finns i så fall.
My Space, t ex. Där hittar Straight Frank om du vill lyssna!
http://www.myspace.com/straightfrank

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar