Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 3 september 2009

Recension - Killswitch Engage "S/t"


Visst, Killswitch Engage är ett kasst bandnamn, men det har inte hindrat amerikanerna från att bli en av de stora i genren. Detta är deras 6:e album, och märkligt nog deras andra som är självbetitlat (det andra var debutalbumet år 2000). Receptet är detsamma nu som tidigare - blanda clean och skriksång, addera fläskiga riff och starka refränger. Tänk Göteborgssoundet, helt enkelt, så är du på rätt spår!
Nå, denna gång har man tagit välkände Brendan O'Brien till hjälp med produktionen, och ska man vara helt ärlig så var det nog tur. Bandet själva känns nämligen som om de stampar på samma fläck, och som att de är på väg att stagnera. Självklart finns fortfarande en del sköna riff och svängande partier, men... nja. Faktum är att extramaterialet är det som lockar mest (1 annars outgivet stuiospår samt 3 livespår - däribland mästerliga covern på Holy Diver). Så ska det väl inte vara?
Nä, den här gången tycker jag inte Killswitch är så vassa som de kan vara. Gillar du bandet är det värt att investera i, har du aldrig hört dem så tycker jag du kan ta plattan "The End of Heartache" från 2004 istället. Den är väsentligt bättre.
Info om Killswitch hittar du här http://www.killswitchengage.com/index.php och dessutom finns möjlighet att se dem här i Stockholm i December, då de agerar förband till In Flames på Hovet.
Bästa Spår: Snärtiga "Reckoning" har ett bra driv!
Killswitch Engage "Killswitch Engage" - 2

3 kommentarer:

  1. Själv har jag sedan jag såg dom live svårt att ta dom seriöst. Och allt är gitarristens fel. Nog för att han är duktig (renta av begåvad) men nånstans drar jag gränsen =)

    SvaraRadera
  2. Instämmer om det mesta i denna recension.
    Känns lite som de gjort sitt faktiskt.
    Ett riktigt dussinalbum med ett par halvvassa låtar inte mer. Och ja Adam(gitarristen) är en fåntratt, dock en begåvad sådan:)

    SvaraRadera
  3. Extra trist tycker jag är att hela klabbet känns b. Jag har alltså deluxeutgåvan, med extra DVD och hela skiten - men häftet som följer med är jävulskt andefattigt. Texterna, och några grå, diffusa bilder. That's it.

    Trist, tycker jag själv, för Killswitch har ju gjort några av de fläskigaste riff man hört!

    SvaraRadera