måndag 23 november 2009

Recension: Slayer "World Painted Blood"

Det finns band som bedöms på andra sätt än andra. Som har en historia med framgångar full av kultförklarade och hyllade skivor som de aldrig igen kan nå upp till. Metallica, Iron Maiden, AC/DC är några exempel, och Slayer hamnar absolut i samma kategori. Oavsett om de harvar i 50 år till så kommer de aldrig att överträffa album som "Reign in Blood" och "South of Heaven". Det är liksom inte möjligt i kritikernas och publikens ögon.
Gruppen är däremot ett säkert kort för sina fans - vill man ha högintressanta texter, coola riff och kvalitetsstämplad thrash metal så köper man Slayer även dessa dagar. Nya given "World Painted Blood" har varit på gång ett tag, men landade på skivdiskarna först i början av November.
Så - var den då värd att vänta på?

Svaret är tudelat, och hänger lite samman med vad du vill ha. Vill du ha en platta som matchar glansdagarna så kommer du att bli besviken. Vill du däremot ha en fortsättning på förra given "Christ Illusion" så kommer dina mungipor att riktas uppåt. "World Painted Blood" innehåller klassiska Slayer-mellantempolåtar som "Beauty Through Order" och "Playing With Dolls", hårda örhängen som "Unit 731" och "Psycopathy Red" och udda avstickare som "Human Strain". Gitarrspelet är som vanligt bra, och skivan innehåller ganska många snygga detaljer i form av övergångar mellan olika riff.
Kort sagt - detta är Slayer, du får vad du beställt.

Och däri ligger också en del av problemet. Stundtals känns det att bandet går på rutin och bara spottar ur sig material som blir en ny skiva - det är inte på liv och död längre. Tom Araya sjunger i o f s mer rent och "på riktigt" än kanske någonsin förr i "Playing With Dolls", men vafan... det ska ju kännas när man lyssnar på Slayer! Ilskan och galenskapen ska lurpassa under ytan precis hela tiden!

"World Painted Blood" är bra - men inget som sticker ut.

Bandets hemsida heter
http://www.slayer.net/ ifall du vill kolla in mer om amerikanerna. Dessutom var de först ut i vår serie om liveskivor du behöver - kolla in eminenta "Decade of Aggression" här!