Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 1 november 2009

Sverigetoppen - Skiva 1

Amon Amarth "Versus the World" 2002


Kanske startar vår sammanställning med lite av en överraskning, men faktum är att de svenska vikingadårarna har en grym förmåga att skriva bra låtar, och kan man stå ut med den i längden tröttsamma lyriken så har man otroligt högkvalitativa plattor att njuta av. Ingen gång har bandet dessutom nått sådana höjder som på "Versus the World", då den innehåller i stort sett idel hits. Från inledande "Death in Fire" till avslutande "...and soon the World will Cease to Be" så är detta en uppvisning i hur man skriver och framför geniala riff.
Amon Amarth förtjänar sin plats på listan över de 12 vassaste svenska albumen med denna rykare!

2 kommentarer:

  1. Det här blir verkligen roligt att följa, dina topp tolv! Själv grunnar jag ännu svårt på den lista jag och de andra Werock-skribenterna ska presentera nästa månad. AA kommer för min del inte att platsa är jag rädd...

    SvaraRadera
  2. ...kul att du ser fram emot listan. Själv är det med en hel del vånda som jag publicerar den. Det är ingen lätt uppgift, exakt...

    SvaraRadera