Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 21 januari 2010

Tankar om Keep of Kalessin i Norska melodifestivalen

Jag hoppas att ni inte missat att Keep of Kalessin deltagit - med framgång - i norska melodifestivalen? Kims blogg hade ett bra inlägg om detta, och jag skrev då en kommentar som i stort sett gick ut på att det är trevligt med framgång för detta fantastiska band.
Men vet ni vad?
Jag är inte så säker på det längre. Alltså - de förtjänar framgång, men den sista veckan har dykt upp lite egoistiska tankar hos undertecknad. Jag är inte längre så säker på att jag vill att de ska slå igenom via Melodifestivalen!
Häng med nu.
Jag gillar bandet. Som fan, t o m. Jag menar - de har låtar representerade på min "Mest spelade i iTunes", och de har haft en skiva med som Veckans Tips. Det råder inga tvivel om att jag är ett fan av bandet.
Men vad händer om de slår via melodifestivalen?
Tänk er att jag hade haft samma förhållande till Lordi innan de vann.

Inte fanken hade jag blivit glad över att varenda unge & några till gillade samma band som jag, och som jag tyckte var tuffa och hårda?
Jag är helt enkelt lite rädd för att även norrmännen ska bli lite av ett skämt för gemene man!

Förhoppningsvis är risken liten, men det är ändå en otäck gnagande känsla som växt på mig den senaste veckan.
Vad tror ni?

Ja, just det. Har du inte hört/sett låten än?
Den kommer här. "Dragontower" med Keep of Kalessin. I Melodifestiveln!



5 kommentarer:

  1. Nä, mig oroar det inte, tycker bara att det är roligt om fler börjar lyssna på dem :) Det som kan oroa är vad en ev. större kommersiell framgång gör med bandet och i förlängningen med deras musik...

    SvaraRadera
  2. Bra. Jag kanske ska ta din ståndpunkt också, ändå.
    Vi får se! :)

    SvaraRadera
  3. We think much alike ^^
    Blandade känslor inför detta...

    SvaraRadera
  4. Personligen tycker jag att det är snudd på genialiskt att ett blackened death metal-band lyckats göra en låt som har samma beat som alla andra Eurovision-låtar. Vad det innebär för metalscenen är en annan sak iofs men jag tycker allt det där är OK när jag hör det här. Lite självdistans är alltid bra imho.. Titta på Immortal liksom. :) Och jag tror att alla de andra mer lättillgängliga metalbanden som finns idag (typ In Flames kanske t.o.m. men främst halv-metal som Seether osv) gör långt mer för att göra metal rumsren (eller förstöra dess image, hur man nu vill se på det).

    SvaraRadera
  5. Mirick --> I stort håller jag nog med dig. Jag har nog bara en extra öm tå när det kommer till just Keep of Kalessin. Jag har dem hellre för mig själv än att de ska bli ett spektakel... :)

    SvaraRadera