Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 27 maj 2010

Recension: Khoma "A Final Storm"


Umeåbandet Khoma gör väldigt säregen musik. Jag kan inte likna den vid någon annan, och när jag lyssnat på "A Final Storm" så har jag flera gånger reflekterat över det där med referenspunkter.
Det finns knappt några användbara, förutom bandets egna alster.
Visst läser man liknelser med band som Radiohead, och visst består bandet av medlemmar som även är aktiva i Deportees och Cult Of Luna, men det är ändå inte helt rätt beskrivning av bandets sound.
"A Final Storm" är tredje skivan efter "Tsunami" och "Second Wave", och den musikaliska idén är i stort sett densamma; öppna själ och hjärta och häll ner det i en gryta av svidande vackra melodier.
Det är musik som du förstås kan ha i bakgrunden när du diskar, men som inte lyfter på riktigt förrän du faktiskt lyssnar på den.
Då och först då ger man den här skivan den typ av uppmärksamhet den förtjänar!
Nå, "A Final Storm" är som skiva en enda stor enhet. I samband med den här recensionen är det för mig i stort sett omöjligt att plocka ut bästa spåret, då det verkligen känns fullständigt genomarbetat - det här ska lyssnas på som helhet. Inledande "Army Of One" är ett bra öppningsspår, och efterföljande "From The Hands Of Sinners" är en av mina absoluta favoriter på plattan. Det roliga är att det fortsätter så; det spår som spelas för tillfället är ofta det spår jag vill sätta som min favorit!
Jag håller personligen "The Second Wave" som en av de bästa skivorna som släppts de senaste åren, och en av anledningarna är att den hela tiden växer. Khomas musik, med sångaren Jan Jemtes röst som skör, ledsagande mistlur genom dimslöjorna som bandet lägger ut äter sig fast med tiden. Just nu tycker jag inte att "A Final Storm" är riktigt lika bra, men samtidigt är jag helt säker på att även den här skivan kommer att växa till en koloss, och att den ska ha en plats på åprets topplista känns nästan självklart.
Khoma har sin hemvist på nätet här, och skivan finns på Spotify om du vill lyssna själv hur det låter. Dessutom rekommenderar jag Werock-kollegan Jonas recension av skivan som du hittar här.
Bästa Spår: Ja... det var ju just det. Det går faktiskt inte att säga!
Khoma "A Final Storm" - 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar