torsdag 24 juni 2010

Recension: Witchery "Witchkrieg"

Svenska Witchery är - som tidigare konstaterats i samband med att deras förra giv var Veckans Tips - något av en supergrupp. Samtliga medlemmar är välkända metalmusiker, och i samband med den här given har man plockat in Legion bakom micken. Det görs för att kunna spela mer live, då företrädaren Torine inte kunnat kombinera sitt övriga liv med konserter på önskvärt sätt. Tyvärr är det här bytet inget som bandet tjänar på, inte i mina öron. Jag har inget emot Legion, men tycker att hans lite bräkande sång passar betydligt bättre i black metal sammanhang än i den här döds-thrash-grytan.
Skivan inleds med hårda titelspåret som också har ett gästsolo av ingen mindre än Kerry King. Andra spåret "Wearer Of Wolf's Skin" är även den ganska kort och hård, innan "The God Who Fell From Earth" (med gästsolo av Hank Shermann från Mercyful Fate och Demonica) lyfter plattans dynamik med sin malande tyngd och lite viskande sång. "Conqueror's Return" och "The Reaver" (med gästsolo från både Gary Holt och Lee Altus) är banala transportsträckor fram till "From Dead To Worse" (där ytterligare ett gästsolo figurerar, denna gång från Andy LaRoque) som är en av plattans höjdpunkter tillsammans med "Devil Rides Out".
Dock, den här skivan är en sån där som jag skulle vilja gilla mer än vad jag faktiskt gör.
Kanske är det för att jag blivit bortskämd med fantastiska skivor den senaste tiden, eller så är det något annat, men... nja.. den här plattan är faktiskt en besvikelse. Låtarna är inte tillräckligt bra och unika om man jämför med ex förra plattan. Och, som sagt, jag tycker faktiskt inte att Legions röst är optimal för den här typen av musik.
Du hittar mer om Witchery här, och kan lyssna på plattan på Spotify här.
Bästa Spår: "The god Who Fell From Earth" sticker ut!
Witchery "Witchkrieg" - 2