Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 15 juni 2010

Religion eller mytologi?

Spelade lite Amon Amarth i bilen till och från kursen idag. "Versus The World", förstås, en grym platta. Och då ploppade det upp en fråga som jag vet att någon har ställt till mig. Har ingen aning om det är en av bloggens läsare, någon arbetskamrat eller vad, men någon är det (fruktansvärt irriterande förresten, att inte minnas sånt...) som kommit med denna mycket tunga fråga:

Varför heter det religion när det är kristendom, hinduism och buddism, men mytologi om man pratar om asatro och de grekiska gudarna?

Kunde faktiskt inte låta bli att fundera en hel del på det där när Johan Hegg ylade om att han ville gå över regnbågsbron och allt annat vikingasvammel. Jag har för övrigt en riktigt kluven inställning till just Amon Amarth. Jag gillar dem riktigt mycket, låtarna är bra och just "Versus The World" hade jag alltså med på min lista över de 12 bästa svenska plattorna någonsin - men ändå har jag liksom lite svårt att ta dem på allvar. Det blir helt enkelt lätt lite för mycket av det goda, lyrikmässigt. I alla fall på skiva, kollar jag in DVD:n "Wrath Of The Norsemen" så funkar det på något sätt bättre.
Konstigt.

Men, som sagt, nu var det inte det som skulle avhandlas.
Istället undrar jag vad det är för skillnad på att fantisera om Tor och Oden istället för Jesus och Den Helige Ande? Varför kallas det ena religion och det andra mytologi?

7 kommentarer:

  1. Förmodligen hänger det ihop med att ytterst få människor faktiskt tar till sig asatro som en religion. Som jag förstått det är de flesta "asatroende" mer intresserade av mytologin och viger sina liv efter vissa saker där, även fast de inte tror på tor och valhalla och allt trams. Men det är bara vad jag tror.

    Håller med dig om Amon Amarth, har också en väldigt ambivalent inställning till bandet.

    SvaraRadera
  2. Ja så tycker jag åxå att det är,
    eftersom mytologi betyder Läran om myter eller mytbildning och myt är ju en typ berättelse om övernaturliga saker.

    Religion är ett tros system som kännetecknas av tron på en viss/vissa gud/gudar.
    Asaläran har nog inte slagit igenom så mycket
    så det blivit en religion..
    Men teoretiskt sett skulle båda kallas för religion eller mytologi, för att förvirra dig ännu mera :p

    Thetania

    SvaraRadera
  3. Är det verkligen så? För mig är både asatro, kristendom och hinduism religioner som alla har sin mytologi, sina berättelser. Jag har aldrig uppfattat att begreppen används olika - förutom av många troende förstås, då t ex den kristne ofta ser både asatro och hinduism "vidskepelse", (till skillnad från...?)

    Även jag är mycket ambivalent till AA, men för mig är de helt ok att lyssna till på skiva, men när jag såg dem live visste jag inte om jag skulle skratta eller - skratta :)

    SvaraRadera
  4. Bra tankar, tack för dessa. Undrar om det här ändå inte är ämne för djupare forskning. Våga Fråga på Radio RIX, kanske, eller bara ett besök på biblioteket?
    Får fundera på den.
    Ja, och kanske spela lite AA under tiden.... :)

    SvaraRadera
  5. Jag visste inte ens att de kallar asatron för mytologi fören en vän berättade det. Det känns fel, jag läste i tidningen för länge sedan att det finns runt ett hundratal (idag fler säkert) personer som är religiöst aktiva inom asatron. Det var många som hade den religionen här i Skandinavien - tills kristendomen tvingades på oss. Så varför ska man inte kalla det en religion? Den må vara så gott som utdöd - men det är fortfarande gudar att dyrka. I så fall är tänker jag räkna bibeln som en saga!

    SvaraRadera
  6. tack vare kristendomen så finns det inte mycket mer än myter och sagor av asatron.. I think that's why. och som Bella sa, jag tänker också räkna bibeln som en saga!

    SvaraRadera
  7. E-K --> Ja, så är det ju. "Segraren" skriver ju förstås historien, och hade asatron tagit över efter kristendomen så hade rollerna sannolikt varit omvända. Men.
    Visst är dte en enda saga, hela det där med bibeln. Eller fabel, kanske...

    SvaraRadera