Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 9 september 2010

Exodus: A-, B-eller C-lag?

Som ni vet så pratar man ju ibland om "de 4 stora" inom thrash, och avser då Slayer, Metallica, Anthrax och Megadeth.
Jag fattar nog inte riktigt det där. Dels känns inte Slayer som thrash, och dels fattar jag fasen inte varför Anthrax skulle räknas dit, men ok. Låt oss för det här inläggets resonemang säga att det är så. För en av bloggens läsare (han kanske vill vara anonym, men låt oss kalla honom för Magnus) kläckte för säkert en månad sen frågan om hårdrockens A-, B- eller C-lag.
Det var i samband med att han köpt plåtar till kommande thrashfesten på Debaser Medis, med Exodus, Kreator och Death Angel som han började fundera på hur de där banden kämpar.
Att det faktiskt finns ett C-lag inom thrashen också, som består av band som är bra och har funnits länge - men som det aldrig verkar "lossna" på riktigt för.

Bra fundering, och värt att lyfta till alla, tycker jag.
Jag menar, var placerar man Exodus?
Eller för den delen Testament, Machine Head (som ju är minst lika mycket thrash som Metallica eller för den delen nån av de andra in "de stora fyra"), Sodom, Annihilator, Sepultura, Overkill och Sacred Reich för att bara nämna några?

Hur ser er A-, B- och C-division ut?

2 kommentarer:

  1. Exodus placerar man i Ö-laget.

    Ruttet band som gjorde en (1) bra platta för 25 år sedan, förmodligen av misstag, och har sugit hårt sedan dess.

    SvaraRadera
  2. Exodus är givetvis alagare. Numera. Anthrax var stora, men de var inte så bra som deras försäljningssiffror sa. Testament var alltid bättre, men de kallades Metallica-cloner... hmm Inte enligt mig, men jag fattar vad som menades.

    Testament var väl b-laget då det begav sig (med Forbidden som småbröder), men de har arbetat sig in i alaget. De andra grupperna har gjort allt för att falla ut ur den gruppen. Slayer kan jag väl gå med på är hyfsat hårda vid tillfälle.

    C-lag bör vara band som Prong, Defience, Sacred Reich som du nämnde, Laaz Rockit och så vidare.

    Sen är ju smaken fylld av skit, som vi vet. 8) Alla har inte rätt, som jag. 8)

    SvaraRadera