Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 15 september 2010

Hårdrockskväll 2011 - kluriga tankar

Varje år, på Trettondagsafton, så är det dags för en av årets riktiga höjdpunkter.
Då samlas Hårdrockssamfundet till slag, och spelar upp den mödosamt framtagna personliga skivan med musik för de andra i sällskapet, under inmundigande av ohälsosamma mängder öl.
I år ser det luriga ut på länge när det gäller kategorierna för låtvalen, men jag tänkte ändå bena lite i var mina tankar står för tillfället (utan att avslöja hur det faktiskt blir, förstås, man vill ju inte förstöra överraskningen!).

Generellt har jag tänkt mig att detta år ta lite mer oväntade val, och kanske en hel del musik som är ny för många i gruppen. Det kommer nog också att bli tonvikt på sentida musik, även om det förstås blir ett eller annat undantag...

Kategori 1 - Bästa Detalj
Här finns förstås så mycket att välja på. En grej som är annorlunda live, ett speciellt riff eller taktbyte eller liknande. personligen är jag barnsligt förtjust i när banden klarar av att lägga in stop eller laddade tystader i låtar, så det är inte alls omöjligt att det blir en sån detalj som får representera det hela. Denna kategori kommer jag dock att välja låt till ganska sent, då jag vill avvakta hur pass hård eller mjuk resten av skivan blir. Lite balans får det vara!

Kategori 2 - Något Oväntat
Tja... i o f s tror jag att det skulle räknas som oväntat om jag faktiskt spelade typ Metallica eller så, eller något av Backyard Babies eller Disturbed. Här har jag dock andra tankar, och väljer i stort sett mellan två olika låtar. Jag vill nämligen fortfarande att det ska vara bra musik, trots att den är oväntad!

Kategori 3 - Bästa Upptäckt Senaste Året
Sjukt svårt. Här finns, i och med mitt "arbete" för Werock, så vansinnigt jävla mycket att välja på!
Det blir också en kategori som får fixa sig sista dagarna, även om jag har en ganska klar rålista av band redan nu.

Kategori 4 - Bästa Europeiska Akt
Ja, den här får inte vara Skandinavisk, utan skall komma från resten av europa - och här är jag faktiskt klar på vilken grupp jag ska ha! låtvalet är närapå klar, men på det hela taget känns detta ganska bra!

Kategori 5 - Bästa Titelspår
Oj. Det här kommer bli så vansinnigt svårt att det är rent av larvigt, för satan! vad mycket bra det finns att välja på! hur som helst, jag har en rålista på en 3-4 alternativ som jag tror jag väljer ifrån, och detta kommer att bli något hårt!

Kategori 6 - Bästa Black/Death
Återigen - sjukt svårt! Från början kändes det ju helt jävla klockrent, men ju mer jag tänkte på det, desto omöjligare blev det. kan hända att jag får gå till facit och spela Bolt Thrower!

Kategori 7 - Bästa/mest Passande Sånginsats
Hmm.. ja, alltså, det här är också lurigt - men inte lika som kategori 5 och 6. Här har jag en 3-4 alternativ som jag klurar på, och det kan bli allt från det hårdaste hårda till det mjukaste mjuka. Här finns också möjlighet att ta nåt finlir eftersom årets värd har en riktigt bra ljudanläggning, så en bra röst kommer verkligen fram!

Kategori 8 - Bäst Just Nu
den stående sista kategorin, också den roligaste - och den man brukar ha svårast att komma ihåg dagen efter... naturligtvis kommer det att avgöras i slutet av tiden innan, och tvekar jag så kan jag alltid ta till mitt gamla knep och välja något från "the Blackening" med Machine Head!

Dämn, bara att skriva det här får det nästan att vattnas i munnen och krullas i öronen av glädje.
Hur tänker ni på ovanstående kategorier? Ge mig tips nu, det finns ännu tid att justera!

4 kommentarer:

  1. Det har börjat klurats endel och jag kan väl säga att Bolt thrower har funnits i tanken även här. Kategorierna är riktigt svåra. Hur kom vi fram till det här?

    SvaraRadera
  2. Jag bara undrar försiktigt i vilken kategori Mikael Åkerfeldt kommer att vara representerad? För det kommer han väl? :)

    SvaraRadera
  3. Hehehe... ja, herr Åkerfeldt skulle kunna dyka upp. Som jag ser det passar Opeth in på kategori 1, 5, 6, 7, 8... :)

    SvaraRadera
  4. Men jag trodde inte du gillade Opeth :)

    SvaraRadera