Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 19 oktober 2010

Jubileumsspelningar

Det verkar vara jubileernas år.
Opeth firade 20 år, Candlemass firar 25 år snart, och Megadeth firar att det var 20 år sen de släppte klassikern "Rust In Peace".
Både Opeth och Megadeth har valt att spela en av sina karriärers höjdpunkt i sin helhet, i de förstnämndas fall "Blackwater Park", de senare just "Rust In Peace" (som för övrigt varit med i en av den här bloggens Tvekamper!), och det är förstås en grymt kul sak för oss fans.

Så varför skriver jag det här då?

Jo. Jag har hamnat i ett litet dilemma.
Jag har nämligen gett in på att recensera just "Rust In Peace Live" för Werocks räkning.
Och nu kommer dilemmat.

Hur fanken bedömmer man en sån skiva?
Jag menar - låtmaterialet är det ju inget fel på direkt (hahahaha... årets understatement!), så på det blir någon form av "hur är ljudet och bandets hunger och spelskicklighet".
Svårt, tycker jag. Riktigt svårt.

Får nog njuta av en av bandets riktigt fina stunder medan jag funderar. Här har du "Hangar 18"... och du får mer än gärna hjälpa mig med dina tankar. Hur skulle du satt betyg på en sån skiva?

3 kommentarer:

  1. Nu tycker jag att du gör det svårt. Är det bra skriver man att det är bra, är det inte bra skriver man det. 8) Det som spelar in är ljud, hur bandet spelar och sång. Men om du gillar det är det ju bara att skriva det. ;)

    JAG ska stämma oposten för att de sitter och håller på min vinst någonstans...

    Men nu ska jag lyssna på nya Death Angel. Bra skiva! 8)

    SvaraRadera
  2. ok Det var jag som skrev det där. Logga ut ftw... 8)

    SvaraRadera
  3. Hehehe... jodå, många delar på ett spett, kanske. Visst kommer det väl att bli så att om det är bra så är det vad jag skriver.
    Den som lever får se. FTW. :)

    Death Angel-plattan är verkligen mycket bra. Passande, en dag som denna också!

    SvaraRadera