Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 22 december 2010

3 Röster om Soilwork

Stabil och svängig metal, tycker jag om den här skivan - Peter Wichers återkomst till Helsingborgs stolthet Soilwork. Recensionen från i somras innebar en stabil 4:a från min penna, och äntligen är det dags för en artikel av modellen "3 Röster om" igen.
Kolla in vad denna omgångs panel tycker om "The Panic Broadcast"!

SheerFaith: När första låten drar igång tänker jag "satan i gatan vilket ös". Bra driv, snygga gitarrslingor, bra sång/vrål, vad är det som saknas? Denna fråga har jag ställt mig varje gång jag lyssnat på Soilwork.
Soilwork är ett habilt gäng och Björn "Speed" Strid är en bra frontman men det är något som gör att det fastnar inte riktigt. När jag har hört igenom en hel platta så kan jag inte minnas något från den.
The Panic Broadcast är något bättre än Sworn to a Great Divide men inte lika bra som Stabbing the Drama. En platta som är ok för stunden men jag kommer förmodligen inte att lyssna på den så många gånger till.
Betyg 3/5

Metallbibliotekarien: När Peter Wichers återkomst till bandet utannonserades byggdes i alla fall mina förhoppningar upp. Nu skulle det bli bättre låtar än på "Sworn To A Great Divide". Det blev det också. Att sedan Dirk Verbeuren verkligen sätter prägel på musiken med sitt spel på ett sätt som inte kom fram lika tydligt på de tidigare plattorna gör saken bara än bättre. Det låter som om hela bandet drar åt samma håll, att spelglädjen och självförtroendet är på topp och att detta verkligen återspeglar sig i det som är grädden på mosberget - Björn Strids sånginsats som är magnifik."

En 4:a i betyg.

Kim: Soilwork är bandet jag gillar – men som jag "borde" älska. Melodisk dödsmetall av skönt och karaktäristiskt snitt möter även på årets skiva. Peter Wichers är tillbaka i bandet, men jag tycker inte detta har förändrat soundet nämnvärt från förra skivan. ”The Panic Broadcast” är Soilwork såsom Soilwork förväntas vara, varken sämre eller bättre.

Betyget blir en stark trea, eller 3,5 om halvbetyg tillåts.


Jahapp, ett snitt på 3,5 alltså.
Mitt mellan 3 och 4, och det tycks som om Soilwork delar hårdrocksdyrkarna i två läger. De som köper grejen rakt av, och de som inte fastnar för det, oavsett antal försök.
Vilket läger tillhör du?

1 kommentar:

  1. Är nog beredd att hålla med om det mesta. Dock tycker jag inte Wichers medverkan på TPB hörs nämnvärt från t ex föregångaren. Jag är även en av de som sällar mig till skaran anhängare som gillar STAGD. Även om Soilworks plattor spelas mindre och mindre är Verbeurens trumskills riktigt feta. Gillar hans bidrag på STD.

    SvaraRadera