Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 25 december 2010

Blogg I Fokus: 666 Skulls!

Var det länge sen du fick sätta dig in i något vansinnigt?
Ett projekt så ambitiöst att det gränsar till omöjligt?

Goda nyheter. Denna gång handlar Blogg I Fokus om något så underbart galet som ett prjekt att måla en skalle i veckan - i 666 veckor i sträck!!!

Bakom denna mer eller mindre stolliga fantastiska idé döljer sig Slusk, en man som faktiskt medverkat i den här serien en gång förrut (fast då med sin mer sansade blogg). Jag följer 666 Skulls slaviskt, och kollar in varenda mästerverk när det läggs ut. Gör det du med - efter att du har läst det här...

666 Skulls... alltså 666 skallar som ska målas. Du är ju helt underbart galen, men du måste berätta... var kom den där idén från, egentligen? Och hur håller du liv i den?
Jag vet inte riktigt. Det var en idé som växte fram i huvudet på mig. Då jag satt och räknade på det så insåg jag att det skulle bli ett gigantiskt projekt att genomföra och det verkade liksom inte ens rimligt att försöka. Just den tanken fick mig att le ett sånt där äckligt nöjt leende som tyder på mental ohälsa.

Motivationen är just att utmana mig själv. Dock så blir jag riktigt motiverad då folk väljer visa sin support genom att sponsra en skalle. Jag kan inte nog trycka på hur kul det är att titta på listan över folk som valt att hjälpa mig med det här. Det peppar nåt oerhört.

Hur stort djup har du, alltså.. har du massor av motiv som inte är målade? Och får du mycket förslag från läsare runt om i världen?
Jag har en hel del motiv som inte är målade. Nånstans 50-60stycken. Jag letar inte så aktivt efter nya eftersom jag känner att jag har en del redan. Däremot händer det att jag tar en del bilder på intressanta skallar med min mobiltelefon när jag råkar springa på någon sådann.
Då och då så droppar det in nåt förslag vilket är kul. Alla förslag är välkomna. Ju enklare motiven är desto större är chansen att jag gör dem. Projektet bygger trots allt på kvantitet före kvalitet, vilket i och för sig inte utesluter avancerade motiv.

Vilken är den snyggaste skallen du gjort då? Den personliga favoriten?
Den snyggaste jag hittills gjort tycker jag nog vara Poison Idea. (bild längst upp i artikeln)
Den kommer dock hamna på en god andraplats när jag lyckas färdigställa en rackare som jag bråkat med bra länge nu.

Blir du aldrig less på att måla just skallar? Du målar ju en del andra motiv, ex från TV-spelet Nintendo, men om du nu var en übertät människa som inte behövde jobba för brödfödan och bara kunde glassa runt och leva på dina målningar - vad skulle du helst vilja ha för "ledmotiv", så att säga?
Nä, det går ju faktiskt att variera sig så otroligt mycket, begränsningarna sitter nog mer hos mig än i motivet i så fall.

Då skulle jag förmodligen måla Nintendo-målningar hela dagarna. Stora sådana. Det är fruktansvärt kul att göra. Även om det är enformigt att sitta och måla en massa fyrkanter.

Vem är världens bästa konstnär? Din favorit, levande eller död? Var hittar du din inspiration?
Med risk för att låta pretentiös så måste jag ändå säga Pierre Brassau.
Han personifierar hela min syn på konst, dock delar jag inte riktigt hans fäbless för färgen blå.
Inspirationen finner nog sig själv. Jag vet ärligt talat inte.
Eller jo. Kaffe. Koffein har en otrolig påverkan på mig.


Detta är ju andra gången du medverkar i "Blogg I Fokus", din vardagsblogg har varit i rampljuset förr. Dessutom har du en Flickr-sida för dina bilder. Följer du själv några bloggar eller sajter som handlar om konst och konstnärskap - eller finns det inga andra liknande projekt?
Jag följer en blogg som heter "Surrealism, dröm och dravel"
Sen följer jag ett annat mastodontprojekt där nån bestämt sig för att brodera hela första banan i Super Mario Bros. ett mycket imponerande projekt som jag haft förmånen att få se på en utställning, något jag även hoppas göra när det är färdigställt.
Annars brukar jag mest flyta runt på flickr och se vad jag kan hitta.

OK. Slut på seriösa frågor, nu blir det oseriöst!

A - Om du var tvungen att byta ditt eget huvud mot en skalle du målat, vilken skulle det blir då?
Haha. Lätt att det skulle bli döden från Discworld då. Han ser så läskigt from ut.


B - Vem i riktiga världen skulle du vilja pixla och måla fast på en tavla?
Den var lite klurig. Skulle ju vara skoj att pixla in mig själv i en målning tror jag.


C - Vem bestämmer egentligen hemma hos dig, du, IG-86 eller kissemiss?
Där kom tiotusenkronors-frågan. Det enklaste svaret jag kan ge dig där är att det är lite av en sten-sax-påse-situation i det maktförhållandet. Pälsdjuren bestämmer över IG-86, som bestämmer över mig, som bestämmer över pälsdjur.

Till sist, några kloka ord till andra som funderar på att starta mastodontprojekt?
Gör det! Jag vill inte vara ensam med att misslyckas!
Haha, nä men slutresultat är helt klart värt det(försöker jag inbilla mig tills det är klart).
Sådärja, en tackar för inblicken.
Jag tycker att du ska göra som Rebellängeln. Rota runt i din fantasi, hitta lite sjyssta motiv som du vill stå bakom och skicka lite stål till Slusk för att hålla projektet igång.
Mastodontgalenskap på den här nivå måste helt enkelt underhållas.
Att målningarna dessutom är vansinnigt snygga gör ju inte saken sämre heller...
666 Skulls var namnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar