Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 26 december 2010

Recension: Hardcore Superstar "Split Your Lip"


Årets sista recension på Metalbloggen blir också den första gruppen att recenseras två gånger sen bloggens start - ett av världens mest produktiva band, Hardcore Superstar!
Att just produktiviteten varit så hissnande hög sen den självbetitlade plattan år 2005 är en av de saker som jag alltid imponerats av. Göteborgarna har trots allt klarat av att prångla ut även "Dreaming In A Casket" 2007 samt "Beg For It" 2009, likväl som extraspår i form av låten "Bastards" och "Lovin' The Dead" som prånglats ut via exempelvis Close-Up Magazine och Sweden Rock Magazine.
Dessutom har man lyckats hålla en fantastiskt hög nivå på låtskrivandet, och det är väldigt få bottennapp på dessa plattor.
Frågan är dock om man inte haft väl bråttom med nya "Split Your Lip"?
Jag tycker nämligen att den mer än tidigare far lite upp och ner. Den innehåller fantastiska låtar, likväl som låtar som är, tyvärr, ganska dåliga. I alla fall för att vara Hardcore Superstar.
Inledningen är rätt okej, man startar med en höghastighetsdänga vid namn "Sadistic Girls", som visar bandets vanliga party-sleaze-thrash, men som egentligen bara funkar som introduktion till skivan. Efterföljande "Guestlist" och framförallt "Last Call For Alcohol" är istället toppen på skivan, och efter tredje spåret finns förhoppningar om att detta kan bli en grym platta.
Tyvärr tycker jag att det kommer lite på skam.
Efter ett tjugotal lyssningar så håller en del spår fortfarande riktigt riktigt bra (förut om de tidigare nämnda så gillar jag "Moonshine", "Won't Go To Heaven" och avslutande balladen "Run To Your Mama" som har en fantastisk text om splittringen i bandet), men det finns också ett knippe låtar som jag aktivt hoppar förbi.
Det har inte hänt förr med Hardcore Superstar.
"Split Your Lip", "What Did I Do" och framförallt "Bully" hör dit, och på det hela taget så tycker jag nog att detta är den klart ojämnaste plattan av de senaste fyra.
Skivan är inspelad på extremt kort tid, men produktionen är rätt bra. Texterna är alla skrivna utifrån trummisen Addes upplevelser om jag förstår det rätt, och självklart framstår Hardcore Superstar som Sveriges absolut främsta partyband - både musikaliskt och praktiskt.
Det röjs, helt enkelt, och det är lovvärt att bandet försöker sig på lite nya trick som exempelvis balladen "Run To Your Mama".
Förra skivan fick en svag fyra i recensionen, och jag har vacklat en hel del i samband med denna recension också. Trea, fyra, trea, fyra... till slut säger jag att låtar som "Last Call For Alcohol" förlåter så mycket, så mycket - men inte allt. Det blir en stark trea, men ändå än trea.
Det säger förresten en hel del om bandet också, om den svagaste plattan av fyra kammar hem en stark trea!
Bästa Spår: "Last Call For Alcohol". Årets låt, månne?
Hardcore Superstar "Split Your Lip" - 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar