Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 21 februari 2011

Världens Bästa Hårdrocksgitarrist - Semifinaler!

Whooohaaaa!
Kvartsfinalerna i omröstningen om vem som är Världens Bästa Hårdrocksgitarrist är avgjorda, och det blev inte alls som jag tänkt mig. Eller, rättare sagt, hur rösterna fördelade sig blev inte som jag tänkt mig, även om de slutliga segrarna kanske inte är helt överraskande.
Förvirrat?
Häng med då, så ska jag försöka förklara mer!

Kvartsfinal 1, Nergal vs Zakk Wylde. Resultatet slutade 16-48, och egentligen är jag inte så vansinnigt förvånad över att Zakk vann, men jag trodde nog ändå att Nergal skulle ta fler röster.

Kvartsfinal 2, Dave Mustain vs Kerry King. Här slutade det 35-32 till den rödhåriga strängbändaren som frontar Megadeth, och detta var en stenhård fight hela vägen in i mål. King hade oftast ledningen, och länge var det oavgjort innan de sista rösterna föll. Lite överraskande för min del, faktiskt, men vi välkomnar herr Mustaine in i semifinalerna!

Kvartsfinal 3, Slash vs Tony Iommi, slutade med fullständig kross för legendaren från Black Sabbath. 17-49 skrevs slutresultatet till, och detta förvånade mig rätt mycket. Jag trodde nog att herr Iommi skulle ta hem segern, men jag var helt inställd på en tät match - inte en fullständig kross?

Kvartsfinal 4, Abbath vs Yngwie. Tja, som Seance konstaterade - det kanske egentligen inte var en match. Det slutade 19-44, och det får väl ses som ett ok resultat för Abbath ändå!

Okej, klarnar det då?
Bra. Då siktar vi framåt!

Som tidigare nämnts så blir det nu en form av ranking. Flest röster rankas högst, näst flest blir rankad näst högst och så vidare. Sedan ställs nummer ett mot nummer fyra, och tvåan mot trean. Alltså, med hjälp av alla matematiska regler blir semifinalerna på följande sätt:

Semifinal 1: Tony Iommi (49 röster) vs Dave Mustaine (35 röster)
Semifinal 2: Zakk Wylde (48 röster), vs Yngwie Malmsteen (44 röster)

Herrejävlar, nu tightar det ihop sig!

Och det finns bara ett sätt att få reda på vilka som lyckas ta sig till final.
Att rösta, och fortsätta hålla uppe trycket!

3 kommentarer:

  1. Den här tävlingen har ingen trovärdighet. Lägg ner!

    ;)

    SvaraRadera
  2. Bah! Ingen av mina gitarrister gick vidare.

    SvaraRadera
  3. Mkt bra tävling första var svår Iommi riffmästaren mot Mustaine thrashens arkitekt efter ett långt övervägande föll rösten på Mustaine. Semifinal 2 var hur enkel som helst Zakk har gjort en del sköna grejer men Yngwie förnyade gitarrspelandet och tog upp det till en ny nivå. Bara lyssna på första albumet och Marching Out och inse att han är gudabenådad.

    SvaraRadera