Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 28 februari 2011

Veckans Citat: Varg Vikernes från Burzum

Burzum är aktuella med ännu en giv. "Fallen", heter den, och det är förstås så att har man suttit i finkan och snickrat på låtar ett tag så vill man producera när man kommer ut.Eller, så verkar det i alla fall för Varg Vikernes.
I själva fängelset sa han lite annat dock. Såhär, faktiskt:

"Det här fängelset är ett skämt och inte alls det helvete jag väntat mig.
Fångarna har rätt till en egen säng, egen toalett och dusch. Jag kräver att polisen ska kasta mig i en riktig fängelsehåla och uppmuntrar dem att använda våld mot mig."

Varg Vikernes, Burzum

9 kommentarer:

  1. Ja va fan, våldta honom då de håller på. Eller? 8)

    Christian = fool

    SvaraRadera
  2. Varg är en sådan sopa. Bränner ner några kyrkor, dödar en snubbe under sin satanistiska tid. Blir nazist och håller på att tjafsar om Oden och skit. Tvättäkta idiot...

    ...allt hade varit så mycket enklare om han bara inte var rätt så duktig på att skriva musik.

    SvaraRadera
  3. Att ägna sig åt nazism, asatro och att döda människor förkastar jag. Att bränna kristna kyrkor...?

    SvaraRadera
  4. Bränna kyrkor gör man då icke (i tonen av upprörd SO-lärare med högt hårfäste och grumlig syn på det där med att tänka fritt och uttrycka sina åsikter!)...

    ...nej då, men jag är i största allmänhet rätt emot att bränna ner det mesta. Och, trots mitt abnormalt stora förakt för all form av organiserad religion, måste jag tillstå att jag faktiskt gillar kyrkor. Eller en del kyrkor rättare sagt. Maffiga, stora kyrkor (som domkyrkan i Uppsala, eller den i Linköping) har en sorts skön mörk atmosfär som knappt går att finna någon annanstans.

    Om det nu inte var för alla skenheliga kristna som envisas med att befinna sig där hela tiden så hade det ju varit perfekt.

    SvaraRadera
  5. Varg verkar ju inte ha alla paddlar i vattnet stundtals, men att det skulle väcka så pass starka kommentarer och reaktioner var lite oväntat.
    Kanske vore på sin plats med en krönika eller längre text för att djupdyka i det där med extrema åsikter - och om de som säger sig vilja ha Ragnarök på jorden egentligen menar det?
    Synd bara att jag nog inte besitter den litterära kapaciteten, så... hjälp, Tom eller Jonte?

    SvaraRadera
  6. Mycket finns att sägas om "Greven", men för att sammanfatta det så kan man nog säga att han är en idiot.

    SvaraRadera
  7. SheerFaith//
    Haha, snyggare sammanfattat än så där kan det nog inte bli.

    CRA//
    Har många gånger försökt skriva något längre om black metal och mina tankar kring fenomenet. Men jag är så ambivalent inställd till hela genren och allt med den att jag aldrig fått till det (haha, skön sexreferens). Men Tom håller väl på med en längre artikel om det om mitt minne inte är helt förkastat?

    "Greven" är ju ett totalt haveri till människa på det personliga planet, men som musiker är han däremot riktig talangfull - även om jag inte är den största Burzum-fantasten på jorden.

    Kanske ändå ska ge det ett nytt försök någon gång och försöka få till någon längre reflektion om ämnet. Vi får se hur det blir med det.

    PS. Jag tvivlar starkt på att du inte skulle besitta den litterära kapaciteten för att skriva något själv. Är övertygad om att det skulle bli riktigt läsvärt!

    SvaraRadera
  8. En utläggning om Greven:klar.

    Dåre.

    Jag tycker jag fick med allt.

    8)

    SvaraRadera
  9. Jag är färdig med en artikel om black metal som kommer publicerar denna månad. Förvisso tar den inte upp Varg och kyrkbränder mer än hipsters exploation av black metal-modet men..ja vad vill jag ha sagt förutom min egna skamlösa marknadsföring?

    Varg är en idiot, jag sympatiserar inte med honom även om hans tankar kring det som varit en gång i tiden nu ändrats. Han hade en tänkvärd tanke när han frågade varför vi inte ska påtvinga vår kultur på andra om vi blivit påtvingad kristendomen så länge.

    Men så är han stolt nationalist och jag anti-nationalist.

    Religion är vedervärdigt och mitt plumpa försök att provocera var mest för att jag inte hade tid att dyka ner i ämnet djupare.

    SvaraRadera