Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 8 mars 2011

Musik att vänta på

Just nu känns det lite som om jag väntar på en mindre flodväg av bra plattor. Skivor som man liksom vet kommer att ta en hel del plats i etern hemmavid, eftersom det brukar bjudas på genuin kvalitet från dessa akter...

The Haunted har ju släppt ut en hel del material från kommande plattan "Unseen", och den är även recenserad på Werock. Med en dåres envishet har jag dock vägrat ta del av klipp från YouTube, spelningar på galor eller annat. Jag har visserligen läst recensionen, men jag vill verkligen låta bandets skiva vara ograverad till dess att jag själv kan lyssna på den, på mina villkor, i min egen anläggning. Plattan släpps nästa vecka, så det är inte så länge kvar nu...

Något senare i mars kommer nästa svenska kvalitetsakt. Amon Amarth, med sitt lite lökiga text- och bildmässiga vikingatema bjuder trots allt på bra skivor. Jag tyckte personligen att senaste given ""Twillight Of The Thunder God" var lite sämre än föregångarna, men det verkar jag visst vara mer eller mindre ensam om. Hur som helst ska det bli mycket spännande att lyssna in sig på kommande "Surtur Rising"!

Whitesnake, å Whitesnake.
Var ska ni ta vägen nu då?
Mot rötterna, med ett bluesigt sound och sväng, eller fortsatt ut i den ointressanta och mediokra periferin av amerikansk dussinhårdrock?
Jag hoppas förstås att dessa personliga hjältar tar sig i kragen och inser att de skulle tokdominera om de valde den förstnämnda vägen, och väntar med spänning på släppet som kommer lagom till löningen....

Lagom till löning kommer också en av de plattor som jag redan nu kan utlova blir en kandidat till årsbästalistan. Göteborgs Graveyard släpper då "Hisingen Blues", och det jag hört så här långt är rent av fantastiskt. Svängig rock/hårdrock deluxe, och jag tror Sonisphere har gjort en superhit när man bokat bandet till sommarens festival. Jag tror de kommer vara stekheta lagom till det spektaklet!

Nå, räcker inte dessa skivor till så kan man ju alltid fresta sig med en koll på vad som kommer ännu längre bort. Slutet av april så ligger till exempel den här skivan planerad...

3 kommentarer:

  1. Kärlek till skivan. Respekt.

    SvaraRadera
  2. Här finns en ny låt från Primordial att streama. Låter fantastiskt som väntat:)
    http://www.metalblade.com/primordialstream/

    SvaraRadera