Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 7 mars 2011

Världens Bästa Hårdrocksgitarrist!

Såhär ser han ut.
Den gitarrsit som Metalbloggens läsare röstat fram till Världens Bäste Hårdrocksgitarrist!
Med ett leende på läpparna, en dominerande "horns-up" hand, plastförstärkningar på andra handen och en förmåga att skriva och framföra riff som kan få vem som helst att överge sina föräldrar för att bli hårdrockare på livstid så räckte det hela vägen fram.

TONY IOMMI!

Legenden som var med och startade Black Sabbath (och dessutom var den kreativa driftkraften när det gällde att skapa musik), som fortfarande tycker musik är kul och därmed fortfarande är aktiv.

Finalen vann han mot vår svenska gitarrgud Yngwie Malmsteen, och siffrorna skrevs till slut till 34-31 i brittens favör, och han har totalt sett gått fram som en slåttermaskin.

Grattis, Iommi!

14 kommentarer:

  1. Röstningen var riggad.

    Ogilitig således. 8)

    Yngwie koras härmed till vinnare!

    wiii

    SvaraRadera
  2. Ha!
    Här riggas inget. Jag är faktiskt lite förvånad själv över resultatet och misstänker att det finns ganska många som lika gärna vill rösta MOT Yngwie som MED någon.

    Man kan dock fundera över hur ens egna dream team skulle se ut.
    Det kanske till och med är material för ett inlägg...

    SvaraRadera
  3. Ja det var väl för väl!
    Yngwie som världens bästa hårdrocksgitarrist, jo tjena:)

    SvaraRadera
  4. Iommi är en bra låtskrivare men världens bästa hårdrocks gitarrist knappast. Att jämföra honom som instrumentalist mot Yngwie är ju skrattretande. Säkerligen har många som röstat på Iommi knappast hört Yngwie eller så retar dig sig på Yngwie som person. För vem som helst kan ju höra att Yngwie spelar skjortan av Iommi om inte besök öronläkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med att Tony Iommi är en bra låtskrivare..men han spelar också vad som passar låten vilket jag inte tycker att Yngwie gör...Yngwie fyller ut varje tomrum i låten så att låten tappar styrfart enligt mig... Yngwie är bra på gitarr men det stannar där enligt mig.

      Radera
  5. Håller helt och fullt med föregående "talare". Yngwie spelar ju brallorna av Iommi anytime. Däremot kan nog vissa störa sig på Yngwie som person, men det är ju en helt annan sak...

    SvaraRadera
  6. Avskalat vann över överdådigt.
    Less is more.
    Ni som tycker att det är fel kan ju fråga er hur många odödliga hits Yngwie skapat eller minnesvärda riff för den delen.
    Då kanske ni kan se varför Iommi drog det längre strået.

    SvaraRadera
  7. Yngwie Malmsteen är ett musikaliskt underbarn på gitarr Tony Iommi har komponerat många fantastiska låtar men någon gitarr virtuous är han inte.

    Ni som tycker det är fel kan ju fråga er hur många album Tony Iommi har skapat som tagit gitarrspelet till en helt ny nivå.

    Då kanske ni förstår varför det är genant att Tony Iommi vinner över Yngwie Malmsteen i en tävling som heter världens bästa hårdrocks gitarrist.

    SvaraRadera
  8. Samtidigt när jag läser detta genanta omröstnings resultat så inser jag av resultatet i denna omröstning att vi är på väg mot den framtid som skildras i filmen IDIOCRAZY som jag precis skrivit om i min blogg...

    SvaraRadera
  9. Det var det bästa som kunde hända. Yngwe är bara fucking furious för att vinna.

    SvaraRadera
  10. Hehe, skön och intensiv debatt!
    I like it.

    Personligen tror jag allt beror på vad man lägger in i konceptet "Hårdrocksgitarrist".
    Finns väl lika många definitioner som det finns rockers, kan man tänka.

    SvaraRadera
  11. Jag delar Slusks inställning.I övrigt håller jag med min vän som kommenterade Yngwie ungefär så här-fenomenal när han inte solar i trehundra timmar.

    SvaraRadera
  12. "Talent is in the choices", som någon klyftig människa uttryckte det.

    Talangen ligger inte i vad man kan göra, utan vad man väljer att göra.

    Iommi valde att skriva oräknerliga klassiska riff till än mer klassiska låtar, och som ett resultat skapade han nästan helt på egen hand en hel genre av rockmusik.

    Yngve väljer att spela knepida leads.

    Jag vet vilken av de två jag föredrar.

    SvaraRadera
  13. Snusgrop:
    Klockren analys, tack för den:)

    SvaraRadera