Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 27 april 2011

I Backspegeln: Allen/Lande "The Showdown"




Ojoj, att Symphony X kommer med nytt till sommaren väckte suget efter mer Allen. Hans röst är verkligen helt fenomenal!

Nå, senast det begav sig var inte så länge sen, och då i kombionation med Jorn Lande.

Allen/Lande är kanske ett av de bästa sidoprojekten som finns, med en enorm kvalitet i produktion, låtsnickeri, musikalisk fingerfärdighet och givetvis sång, men den senaste given var ändå lite av en besvikelse för min del. "The Showdown" är lite mjukare än sina föregångare, och recensionen kammade hem en 6:a av 10 möjliga.


Såhär i efterhand kan jag konstatera att Allen/Landes låtar har en förmåga att äta sig in i min hjärna, och fastna där. Varje gång jag lyssnar på en av de skivorna tycker jag att det är bra, men jag står ändå fast vid att det är lite för mjukt denna gång för att det ska bli vågen. Jämför gärna med första given "The Battle" som varit Veckans Tips på den här bloggen, så är det lite mer... ja, "kant" över låtarna. I brist på bättre ord.


Så, hur skulle betyget hamna nu då, på "The Showdown"?

Svaret är nog att jag skulle lagt mig knäppet högre. 7/10 är den värd, trots mina invändningar.

Jag får skylla på förväntningar. De kan lätt spela ett spratt ibland...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar