Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 7 april 2011

Per Wiberg lämnar Opeth!

Opeth går skilda vägar med keyboardisten Per Wiberg. Det meddelas på bandets hemsida , och man har redan startat repetitioner med en ersättare som kommer att hantera keyboard under de kommande liveåtaganden som bandet har. Per Wibergs sista skiva med bandet blir den kommande med bandet, och jag kan inte annat än att sörja lite. Naturligtvis respekterar jag att både Wiberg och resterande delar av bandet vill gå vidare, men personligen anser jag att bandet lyfte till en extra nivå i samband med den sympatiske dalmasens medverkan. Han har nog dessutom haft ganska stor betydelse i samband med spelningar, något som jag vittnade om under gängets soundcheck till jubileumsspelningen på Cirkus förra året. Bilderna är förresten hämtade därifrån, och vill du ha mer av den varan så kollar du även resterande bilder här.
Vill du istället läsa mer om bandet och samspelet mellan Per Wiberg och trummisen Martin "Axe" Axenroth så hittar du en intervju med den senare här!




För övrigt konstaterar jag att två svenska band tycks vara glödheta just nu. Sabaton (som jag egentligen inte själv har någon relation med, och tycker är rätt... ja... meningslösa) och Graveyard (som jag tycker presterat en alldeles utmärkt platta - recension av "Hisingen Blues" kommer på den här siten i nästa vecka). Det skrivs en hel del om banden, de dyker upp i TV - och Aftonbladet konstaterar att de nu ska bli förband till Iron Maiden på Ullevi i sommar.

Stekhett!


Märvel verkar också vara i ropet. Allt Om Stockholm kallar dem de "nya Hellacopters" i en intervju signerad Christoffer Röslund Jonsson. Gillar du det bandet ska du hålla koll här också, där allas vår litterära favorit Tom S också kommer med en intervju.


Rörigt inlägg det här, till slut.

Dags att jobba istället. Och spela lite Opeth - med Per Wiberg.

"Ghost Reveries" eller "Watershed", det är frågan. Om jag nu inte väljer just jubileumsspelningen...

3 kommentarer:

  1. Ah, trist å andra sidan var han ju relativt ny. Han kom in efter Ghost Reveries, eller hur? Tror inte detta kommer påverka musiken nämnvärt.

    Btw, Graveyard, yes! Sabaton är ett enda stort nej!

    SvaraRadera
  2. Tom S -> Nä, soundet kommer nog inte att ändras. Wiberg kom med i samband med just "Ghost Reveries", och har nog kommit med förslag på arr och så, men det är ju Åkerfeldt som är "hjärnan" bakom allt musikaliskt.

    Däremot kan jag tänka mig att det påverkar bandet på andra sätt, Wiberg har haft rätt mycket att komma med avseende ljudet live och så.
    Oavsett så verkar ju bandet och Wiberg ha gått var sitt håll i mer eller mindre samförstånd, så det löser man väl.

    Vem blir musikern som hanterar keyboardsen live?

    Carl Westholm, måhända?

    SvaraRadera
  3. Tycker det är tråkigt att han lämnar bandet, visst han är ju inte hjärnan bakom det hela musikaliskt sett, men han gör ändå mycket snygga saker och har gett mycket till bandet enligt mig.
    Ska bli spännande att se vem det blir som ersätter honom live nu!

    SvaraRadera