Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 20 maj 2011

Veckans Tips: Big Business "Mind The Drift"


Okej, låt oss ta en platta som kom 2009 som Veckans Tips. En skiva jag helt missade när det begav sig, men som jag förälskat mig i sen dess. En skiva med Big Business, som ursprungligen bara bestod av en trummis och en basist, Jared och Codey som dessutom hanterat rytmsektinen i Melvins.
En skiva som är en ren fröjd, en ren svängande, rockande och vansinnig best.
"Mind The Drift" har lagt till gitarr i ljudbilden, och resultatet är helt grymt bra!
Inledande "Found Art" var den första låten jag hörde, och hela samspelet mellan text och musik var något säreget och nytt för min del. Det var något som passade mig som handen i handsken, och det fanns egentligen inte mycket att fundera på - detta skulle undersökas närmare! (Det var förrresten Lenny, en av den här bloggens sporadiska läsare som spelade låten på sin egna blogg, vill jag minnas. Tack!)
Generellt är musiken rätt punkig stundtals, och rätt rockig stundtals - men det absolut bästa är när den där känslan av sludge, rock och fullständig fuck-off-attityd gifter sig med bandets groove på ett helt naturligt sätt. Ja, jag svamlar givetvis om låten "The Drift".
You take the east, I take the west - if we meet up in the middle then we know.
Pang, pang - knockout på Rebellängeln.
Vansinnigt bra låt, och just den där låten var jag på vippen att plocka med i förra årets Hårdrockskväll. kanske kommer den med nästa gång. Det känns faktiskt ganska sannolikt!
Skivan finns i skrivande stund inte på Spotify, så du får hålla tillgodo med bandets MySpace.
Kolla upp dem genast eller på en gång - det är helt valfritt...

3 kommentarer:

  1. Kanske den bästa Veckans Tips hittills.

    Fantastisk skiva av ett av världens bästa band.

    SvaraRadera
  2. Men vad fan, det här var ju skitbra! Tack!

    SvaraRadera