Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 2 juni 2011

Blodig semester?

Kompisen Per skickade den här bilden, med meddelandet att Bloodbaths nya DVD "Bloodbath over Bloodstock" låter fantastiskt bra. Med tanke på hur sjukt snygg den är så verkar det vara ett klockrent köp, faktiskt, speciellt som gänget bakom Bloodbath är högkvalitativa musiker hela högen.
I senaste Close-Up får man också en intervju med Blasphemer, där han jämför livet i Katatonia med det i Bloodbath, och konstaterar att det är som en semester att spela enkel och relativt rak dödsmetall.
Kanske är det därför bandet ändå lyckats kräma ur sig så många plattor.
3 fullängdare samt livegiven "The Wacken Carnage" ska väl egentligen vara omöjligt om man har medlemmar som Dan Swanö, Peter Tägtgren samt halva Opeth och Katatonia i rullorna.

Hur som helst är det bra, och det påminner mig lite om vad Martin "Axe" Axenroth sa när vi surrades vid i samband med intervjun för Werocks del. Han berättade då att skillnaden i att spela trummor i Opeth och Bloodbath kunde ses som skillnaden mellan att spela tvådimensionellt och tredimensionellt, och det kanske förklarar en del av varför bandet (trots relativt få livespelningar) fortsätter att vilja träffas och skapa musik under den blodiga fanan.
Det blir som en semester från det mer komplicerade livet.
Det allvarliga livet.

Och för mig får de gärna fortsätta sina blodiga semestrar...!

7 kommentarer:

  1. Bloodbath over Bloodstock skulle låtit fantastiskt om det inte vore för Micke som låter skit. Han har tappat rösten totalt, det hördes redan på Royal Albert Hall-dvdn, nu är det hundra gånger värre

    SvaraRadera
  2. Ovanstående kommentar gör mig livrädd, då jag införskaffat båda...

    SvaraRadera
  3. Patrick - hur menar du?
    Är det growlandet då, för rensången är ju rätt obefintlig i Bloodbath... :-)

    Själv har jag sett dem live och tycker Åkerfeldt är fantastisk, och iaf på spelningen från RAH funkar det ju!

    SvaraRadera
  4. Ja, growlandet uppenbarligen. Det säger ju sig självt.

    Lyssna själv på Bloodbath Over Bloodstock. Skillnaden i hans röst är så uppenbar att man måste vara döv, puckad eller både och för att missa det.

    http://www.youtube.com/watch?v=EwqXTLZNSck"

    Inget av det brutala djup i rösten han hade på till exempel Wacken Carnage. Mer hes och gapig.

    SvaraRadera
  5. Att han inte låter riktigt som tidigare kan jag hålla med om men nån katastrof är det då inte tal om. Inget som sänker min behållning av DVD:n alls som jag tycker är grymt bra!

    SvaraRadera
  6. Äh, Vafan - nu är jag ju supernyfiken.
    Jag gillar Wacken Carnage som fan, och det är läge att jämföra nu.

    Måste kolla om Åkerfeldts röst är dassig!

    SvaraRadera
  7. ...förresten, välkommen Patrick.
    Kul med lite engagerade kommentarer!

    SvaraRadera