Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 13 juni 2011

Recensioner och reflektioner från Sweden Rock



Det verkar som om jubileet av Sweden Rock Festival har varit en hit.

Överlag har tidningarna fyllts av sedvanliga bildfester, och massor av recensioner.

Hur har temperaturen varit då?

Jo, pålitliga liveakter verkar ha levererat. Igen.

Exempelvis kammar Hardcore Superstar hem en 4:a medan ett band som Crash Diet får en 2:a. Det förvånar mig inte alls med tanke på vad jag hört om de sistnämndas livesång. Å andra sidan, jag var ju inte där - så vad vet jag?


Mer då?

Ja, Nifelheim verkar ha levererat och belönas med en 3:a, och Necronaut som får en 4:a imponerar tydligen. Accept får en 3:a, och det kanske är lite oväntat snålt med tanke på alla senaste rapporter om bandets liveset, samt den låtskatt man besitter.

Hade faktiskt förväntat mig lite mer.

Duff McKagans Loaded får en 2:a, och det säger jag inte mycket om, samma som Saxon som klipper en 3:a. Inget oväntat. Ett band jag aldrig fattat är Raubtier, och deras 3:a har jag inte den blekaste om ifall de är värda. Däremot förstår jag mig på Black Label Society, och som vanligt borde de ha fått högre betyg än en trea. Det är ju för bövelen Zakk Wylde vi pratar om, vad menar ni med "solot är för långt"?!?



Whitesnake, mitt Whitesnake. Tyvärr uppfylls mina förhågor om det nu är skit och ingenting kvar live, och 1:an är inte oväntad. Denna typ av röst åldras inte med värdighet, och att klämma ur "Still Of The Night" när inte rösten hänger med - det blir inte bra. Där faller nog även Judas Priest, medan band som Morbid Angel och Overkill får en 4:a.

Festivalens huvudakt då?

Joa, Ozzy Osbourne får en 4:a i Aftonbladet medan Expressen delar ut en 3:a. Det verkar ha varit precis vad man kan förvänta sig - lite halvtafflig sång, gryt mycket glädje och överlyckliga fans. Ja, precis som det ska vara.


Vill du förresten ha mer läsning om just Ozzy så kanske Tvekampen mellan honom och Dio kan vara något?


Nå - till sist en reflektion.

INGET band verkar ha fått maxbetyget 5.

Inte ens numera tokhypade Ghost.

Kanske har jag missat någon recension, men vad jag kan se har i alla fall inte Aftonbladet delat ut max.

Det är faktiskt ganska anmärkningsvärt, för att få bättre förutsättningar än på en festival som är knökfull med fullständigt hängivna fans borde vara svårt. Det är ju dessutom rätt namnkunniga akter som varit på tapeten.

Undrar om det är en mer svårflörtad kritikerkår som ligger bakom, eller helt enkelt att det varit svårt att helt släppa alla tyglar och dominera?

5 kommentarer:

  1. fortfarande glad13 juni 2011 kl. 17:50

    Den som bara gav Morbid Angel en 4a kan inte ha sett samma akt som jag eller så hade personen i fråga käkat knark. En klockren 5a, om än den enda på festivalen.

    SvaraRadera
  2. raubtier är fan bäst. såg dom på srf + att jag såg det i falun veckan innan. då gjorde peter tägtgren en liten extra grej haha

    SvaraRadera
  3. Raubtier är så usla att det saknar motstycke!

    SvaraRadera
  4. Fortfarande Glad: Dig tror jag.
    Anonym: Dig tror jag inte! ;-)
    Per: Dig vet jag du är galen. ;-)

    Välkomna allihop. Till den här Bloggen, eller bara tillbaka till den icke nitrodoftande civilisationen...

    SvaraRadera
  5. We dont care what you say!! Fuck You!! Overkill, klart fem styren!

    SvaraRadera