Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 10 juni 2011

SRM's lista över de 50 bästa skivorna. Eller: "Hur fan tänkte ni där"?

...förra inlägget var tänkt att vara det sista innan helgen - men så kom jag hem. Till slut. I lådan ligger Sweden Rock Magazine, med en framsida som lockar med en lista över de 50 bästa skivorna som släppts 2001-2010.
En del gillar listor, andra inte.
Jag gillar dem.
Förstås.

Men så börjar jag läsa, och det blir förstås krav på ett inlägg.
Såhär ser läsarnas och skribenternas listor ut!




Alltså - vafan?


Okej, jag ska inte säga något om att folk t ex tycker att Mastodons "Crack The Skye" är bättre än "Leviathan". Sånt känns som petitesser.


Jag ska inte ens säga något om att läsarnas inte har med en platta som "Morningstar" med Entombed. Jag ska inte heller börja orera om Iron Maidens egentlige form, och huruvida de förtjänar sina placeringar eller går på gamla meriter.


Petitesser.




Jag ska däremot säga såhär - Ghosts debutskiva är INTE en av de tio bästa skivorna som gjorts under de sista tio åren. Den är bra, men nog fan har man tappat perspektivet lite?



Jag var helt enkelt tvungen att ställa mig vid skivhyllan och bara spåontant plocka fram 10 plattor som inte finns med alls, på någon av listorna. Jag orkade inte ens bemöda mig vid att fundera på vilken av Behemoths skivor som är nummer ett, utan greppade en i farten. Jag orkar inte ens kommentera att den enda platta The Haunted fått med var senaste "Unseen", eller att svenska band som Candlemass eller Katatonia inte finns representerade. Jag noterar att personliga favoriter som är lite smalare inte ryms, och kan ha förståelse för att ex Keep of Kalessin eller Tiamat inte röstas fram.



Men.



Hur kan man missa samtliga nedanstående skivor?



































...saknar du band? Testament, Kreator, Dimmu Borgir, Lamb of God, förra årets bästa skiva med High On Fire? Alice In Chains återkomst?

Jag med. Tror jag. Men såhär är det:folk har uppenbarligen dålig smak.

Rent objektivt, alltså! :)



Vill du läsa en annan lista med lite mer tanke och mer lyssning kopplad till den så kollar du in Metal Bastards nedräkning över de 30 Bästa skivorna under samma tidsperiod.

Själv ska jag nog ta en öl och lugna mig lite. Kanske slappna av med Aftonbladets recensioner av Morbid Angel, Judas Priest, Saxon, Queensryche eller Accept. Till exempel. Trevlig helg. Igen!

5 kommentarer:

  1. Ok, Audioslaves hade jag i och för sig kunnat förpassa till helvetets ringmuskel.

    SvaraRadera
  2. Det bevisar bara fördomarna jag har angående SRMs läsare..
    Suck.
    Spontant saknar jag Napalm Deaths Smear Campaign på listan.

    SvaraRadera
  3. Inte var det någon rolig lista precis, visst den innehöll en del trevliga saker, men 3 Iron Maiden plattor på top 10, meh!

    SvaraRadera
  4. Håller med! The Metal Opera platsat definitivt på tio 10! Men de andra... what the f..k?

    SvaraRadera