lördag 13 augusti 2011

Demorecension: Myrkvedr "Tryms Kväde"

Jajamen - det är dags för demorecension igen. Ännu ett gäng kämpar har haft modet att skicka en demo för bedömning, och denna gång rör det sig om bandet Myrkvedr från vår västra kust (Göteborg, närmare bestämt, enligt bandets MySpace!)
Gänget lirar enligt egen utsago en blandning av folk, black och dödsmetall, och hämtar lyrik och tema från gamla vikingasagor. Sången är för det mesta growl med en del rensång, och texterna en blandning av svenska och engelska - ett faktum som antagligen bidragit till att bandets tycks måsta försvara sig och påpeka att man inte har rasistiska eller nationalistiska strömningar (jo, den svenska åsikten om Ultima Thule sitter nog ganska djupt..).
Lyssnar man texterna förstår man att det snarare är kristendomen som attackeras, ur ett asatroperspektiv, men det är väl enklare att dra sig till minnes vad någon annan sa för 20 år sen...

Nå, nog om detta - till själva demon "Tryms Kväde". Detta är 4 ganska långa studiolåtar och till sist en avslutning i livetagningen av "Beast Of War". Ljudet på demon är ganska bra, och rent musikaliskt så kan man ganska snabbt konstatera att rytmsektionen med Robban på trummor och Victor på bas är den starkaste delen av bandet. De gör ett bra fundament som resterande gäng kan lägga sina lager ovanpå, men visst är gitarrljudet väldigt klent med tanke på att det är två gitarrister?

Sången är oftast ok, speciellt i growlsegmenten, men det finns också stunder av pratsång som jag personligen inte gillar alls. De tillför sällan eller aldrig något, och överlag känns det ibland som om låtarna är lite för långa. Intresset falnar lite för min del när det inte hålls tillräckligt konsict, och faktiskt så är jag lite tveksam till att blanda svenska och engelska. Det blir rätt stor skillnad på en folkvisa i mellantempo som exempelvis "Tryms Kväde" och en brutalare dödsdänga som "Brutal Ravage" när dessutom språket skiljer sig.

Och här är väl utmaningen för Myrkvedr (som, för övrigt, betyder "mörk skog" på isländska).

Den demo som gjorts är påkostad, och vad jag förstår har bandet bara funnits sedan vårvintern 2010, Det pratas också på gängets MySpace om en kommande fullängdare, och jag undrar om det inte är läge att stanna upp lite och fundera på vilken sorts band man vill vara? Personligen är jag inte så förtjust i folkmetalspåret, men det är ju en smaksak. Risken finns bara att man hamnar i ett ingenmansland om man vill ta ett för brett grepp, och täcka flera genrer och flera språk!

Lyckas bandet få till ett skivkontrakt för en kommande fullängdare finns det kanske en stor fördel dock. En producent. På demon finns nämligen gott om bra råmaterial - samtliga spår är rätt bra, även ej omnämnda "Flocken" och "Nifelheims Vindar" funkar, med den senare som något bättre i mina öron - att plocka från, och med en skicklig och lagom kritisk producent kan det nog kliva upp ett eller två snäpp. Personligen tycker jag som sagt att man kan vinna på att korta ner en del låtar, och när man vill ha lite längd på det så tar jag hellre det lite episka och elakare anslaget som finns i "Brutal Ravage".

Får vi höra mer av Myrkvedr i framtiden?

Säkert. Det verkar vara ett företagssamt gäng. Om det däremot leder till en varaktig karriär, det är en anna fråga. Det finns i alla fall en stomme och råmaterial att bygga med, sen är frågan om gänget vågar släppa kompromisserna mellan olika musikstilar och språk. Det är ju en helt annan fråga...

Hur som helst, bra guts att skicka en demo för bedömning. Tack grabbar!