Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 9 oktober 2011

Live: King Diamond "Deadly Lullabyes Live"



Jag är verkligen ingen expert på King Diamond, det ska erkännas med en gång. I hyllan har jag remastrade versioner av "Them" och "Abigail", där jag anser att den senare tillhör en av de bästa konceptskivor som någonsin gjorts.

Trots det har jag inte utforskat Kim Pendix Pedersens mörka verk vidare, av någon anledning.

I somras vaknade dock intresset, och jag frågade efter en bra ingång till dessa verk. Alla tips spretade, förstås, och till slut valde jag att kliva på liveskivan "Deadly Lullabyes Live". Dels för att jag gillar liveskivor, dels för att den faktiskt är fuskad avseende ljudet (det måste vara påläggningar som i efterhand gör att ljudet är så jäkla bra) och till sist för att den verkligen ger en form av "best of" när det gäller set listan.

Tror jag ju i alla fall.

Det startar i alla fall med grymma versioner av "A Mansion In Darkness", "The Family Ghost" och "Black Horsemen" från just "Abigail", och det är verkligen fest hela vägen.

Riktigt bra band har han med sig, kungen. Andy La Roque, Mike Wead, Hal Patino och Matt Thompson står för en helgjuiten insats - speciellt gitarrspelet av herrar Wead och La Roque är fenomenalt.

Dessutom sjunger han redigt bra, King Diamond. Både i sina karakteristiska skrikpartier och de mer vanliga sångdelarna.

På dubbla skivor radas sedan pärlbandet upp. "Eye Of The Witch", "Sleepless Nights", "The Puppet Master", "Blood To Walk", "Welcome Home", "The Invisible Guest", "Halloween".

Riktigt bra låtar, och framförallt - man hör texten på ett fantastiskt sätt.

Att lyssna på exempelvis "The Family Ghost" i hörlurar när huset är nedsläckt är en fenomenal upplevelse!

Det enda som jag kan tycka faller lite ur ramen är väl materialet från "Abigail 2", det är inte lika starkt som det andra - men kan väl ändå anses ha ett existensberättigande då det följer direkt efter den första skivan. Det sitter ju ihop då, live.

Överraskande bra är däremot materialet från "The Puppet Master", och jag undrar hur många gånger familjen hemma har fått avnjuta exempelvis "Blood To Walk"...


Nå, letar du en egen ingång till King Diamond är detta ett bra steg. Dessutom är det verkligen en liveplatta som borde stå i alla skivhyllor!

6 kommentarer:

  1. Skulle du rekommendera den som en inkörsport till King Diamond?

    SvaraRadera
  2. du får ju inte glömma mercyfule fate chief:)

    SvaraRadera
  3. Så sant Freddy, så sant. Tack för den påminnelsen!

    SvaraRadera
  4. ett tips om den bästa mercyfulfate skivan är dont break the oath enligt mej :)

    SvaraRadera
  5. Freddy -> Exakt.
    Här har du läsningen!
    http://metalyze.blogspot.com/2011/05/remasters-mercyful-fate-dont-break-oath.html

    SvaraRadera