Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 10 oktober 2011

Veckans Citat: Kerry King, Slayer

Höstens konsertschema är galet.
GALET!
Och det finns förstås anledningar till det.
Musikindustrin bygger numera på att banden spelar live. Det går inte att leva - vare sig för skivbolag eller artister - på bara skivförsäljningen.
Merchandise och gage krävs också.
Dessutom går det inte längre att sälja skivor om man inte spelar live.
Det ser en så pass rutinerad räv som Kerry King med nyktra ögon, och kanske är det därför som bandet fortsätter trots sönderskakade nackar, köttätande bakterier och andra motgånger de senaste åren...?

"The Show must go on. Det kanske låter korkat, men det är precis vad det gäller. Vi har släppt en ny platta och om vi inte turnerar floppar den. Det är vad musikbranchen går ut på idag. Du måste turnera för att sälja plattor."

Kerry King, Slayer

6 kommentarer:

  1. Ett faktum som gör mig lite ambivalent på flera nivåer.

    Samtidigt som jag tycker det är synd att ett band inte kan leva på sina skivor längre, så för det med sig det som hela rockbranschen är uppbyggd på, dvs. starka Live upplevelser.

    Jag tycker det är skönt att de stora skivbolagen inte längre kan ha sin tillbakalutade "vi skall lura skjortan av både artister och fans" attityd som stundtals har varit norm. Men å ena sidan så är den nya nertankningsmelodin ett säkert sätt att i längden döda albumet som koncept och vi riskerar på gott och ont att hamna i 50/60-talets singelhets.

    Finns så mycket mer, men det är för tidigt på morgonen.... :-)

    SvaraRadera
  2. Spader Ess talar mycket klokt. Speciellt om albumet som koncept. Jag är lite ambivalent til ldet också-å ena sidan hyllar jag "Legacy of Kings" som Hammerfalls bästa album bl.a. på grund av ordningen som låtarna ligger i, men jag spelar nästan alltid mina skivor på random/shuffle.

    SvaraRadera
  3. Jag är ju en skivnörd.
    Inte vinyl, men det beror väl mest på att jag inte riktigt vågar öppna den dörren (har man ett missbruksbeteende så har man...).
    Ändå kan jag ju se skivans frånfälle på horisonten. Eller i alla fall risk för den.

    Kloka ord av er båda, och kanske värt att en krönika. Får fundera på den!

    SvaraRadera
  4. Jag blev klart sugen på att skriva ett blogginlägg om hur jag lyssnar på mina skivor

    SvaraRadera
  5. Will do! Mitt senaste inlägg är också metal-relaterat så gå gärna in och läs det:)

    SvaraRadera