Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 7 oktober 2011

Veckans Tips: Sword "Sweet Dreams"




Veckans Tips är den här gången en redig nostalgitripp för undertecknad. Sword, inte att förknippa med The Sword som också medverkat som Veckans Tips på den här bloggen, är en sån där skiva som jag har extremt starka minnen till.


Det var kompisen Niclas som hade skivan, och den där snurrade rätt mycket medan vi hängde hos honom.


Han hade husets hela övervåning för sig själv, och där har många kvällar spenderats.


Faktum är att jag fått låna plattan av honom för att skriva den här Veckans Tips, och bara åsynen av skivan - komplett med märken efter att den agerat underlag när Niclas spraymålat en modell så att det är vit grundfärg på framsidan - ger mig sköna nostalgivibbar.



I ärlighetens namn tyckte nog faktiskt jag att den var bättre än vad ägaren själv tyckte, och man kan ju fundera över hur många gånger han spelade den för min skull. Egentligen.




Hur som helst, detta är hårdrock av tidstypiskt snitt från en kanadensisk grupp anno 1989. Skivan är utgiven av klassiska etiketten Roadracer Records, och bandet består av Rick Hughes på sång, Dan Hughes på trumpallen(bröder, tror jag?), Mike Larock på bas och Mike Plant på gura. "Sweet Dreams" är andra pattan med bandet, om jag förstår det rätt.



Omslaget ser tuffare ut än vad musiken är, och bookleten har ett klassiskt fel - texten på insidan har hamnat fel så att den är tryckt upp och ner.


I love it.





Musiken då?


Bra, det låter som sagt tidstypiskt - men det är ändå svårt att blunda för kvalitén som finns i låtar som "The Trouble Is", "Caught In The Act", titelspåret, "Until Death Do Us Part" och kanske framförallt avslutningen med "Life On The Sharp Edge" och "State Of Shock".


Sången är bra, produktionen lagom ruffig och man slipper dessutom ballader.





Jag har spelat skivan rätt mycket sen jag lånade den av nämnde Niclas, och tycker absolut att den håller fortfarande. Det är ju ett kvalitetsomdöme. Dessutom...


...visst är omslaget rasande snyggt?





Spotify?


Moahahahahahahaha... kul. Verkligen.


Det finns ju förstås inte.


Och inte någon MySpace heller.


MEN.


Jag hittade den här videon. "The Trouble Is". Veckans Tips brukar aldrig innehålla videos, men någon gång ska ju kanske vara den första...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar