Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 4 december 2011

Live: Meshuggah "Alive"

Det tog nästan ett år för min del att släppa faktumet att inte en enda låt från mästerverket "Destroy Erase Improve" finns med på Meshuggahs livegiv "Alive".
Ett år.
Varje gång jag lyssnat på denna skiva har jag inte kunnat njuta av svänget och tajtheten i låtar som inledande "Perpetual Black Second" eller "Rational Gaze".
Jag har inte kunnat headbanga och släppa taget till "Electric Red", "Pravus" eller grymma "Straws Pulled At Random".
Den enda låt jag verkligen, under hela tiden, kunnat digga är avslutande "Bleed", med sitt sinnessjuka trumspel och elaka/briljanta riff.
Ett år.
Som tur är så har det gått över efter det där året.
Avsaknaden av låtmaterialet som finns på just "Destroy Erase Improve" är fortfarande stort (inte konstigt, såklart vill man ju få slagdängor och hits som "Future Breed Machine"´, "Beneath" och "Suffer In Truth") - men det stör mig inte längre så till dne grad att det förtar kvalitén på det material som faktiskt finns där.
För det är ju bra.
Inspelat i Montreal, Toronto och Tokyo så serverar bandet versioner som är så snortajta och snyggt levererade att man vid lyssning måste koncentrera sig på en medlem i taget för att verkligen uppskatta allt. Urskilja gitarrerna från basen, trumspelet och sången.
Såklart är detta en skiva du behöver i din skivhylla.
Meshuggah live, det är en upplevelse - och man har faktiskt lyckats mycket väl med att fånga essensen av detta på denna upptagning.
Skivan i sig finns på DVD också, en snygg sak som ger en bild av medlemmarnas liv på vägarna förutom de sedvanliga livespelningarna, och skivan som sådan har både recenserats en gång i tiden på denna blogg, likväl som bedömts av en jury i 3 Röster.

Dessutom kan du ju alltid kolla in bilderna från senast det begav sig på Debaser Medis.
Rätt härlig känsla att se dem, och verkligen en god följeslagare till denna skiva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar