Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 9 december 2011

Veckans Tips: Demonica "Demonstrous"

Okej, kan man bli Veckans Tips även om sista låten på skivan är så dålig att man vill klösa sig när man hör den?
Tydligen.
Det är ostigt döpta skivan "Demonstrous" ett bevis för!
Demonica är bandet som består till huvudsak av en viss Hank Shermann med förflutet i bland annat Mercyful Fate, och det roliga med den här skivan är hur den har ändrat sig i undertecknads huvud.

Läs först recensionen som jag skrev för Werock för ett och ett halvt år sen - med betyget 5/10 - och sen vidare på denna text.
Det kommer att skilja sig väsentligt i min uppskattning av den musik som serveras.
För något har hänt under denna tid. Jag har återvänt till denna skiva vid otaliga tillfällen, dragen på något märkligt sätt när jag rullat runt i iPoden.
Det har inneburit att framförallt inledningen med stänkare som "Demon Glass", "Ghost Hunt" och "My Tongue" har spelats massor, men även att fortsättningen på skivan har växt. "Alien Six" är fortfarande en kanonlåt, och jag har mer än en gång undrat hur fan jag kunde dela ut så lågt betyg på skivan?
Är jag tappad?
Kanske.
Här finns nämligen ett gäng som verkligen vet hur man skruvar ihop benhård thrash, och som kan hantera sina grejor. Bra sång, bra gitarrspel (förstås), bra arrangemang.
Att det ska ta så lång tid för eder Rebellängel att upptäcka det är nog mer på mitt minuskonto.

Och, så var det ju det där med sista låten.
"Astronomica".
Den har verkligen inte växt, utan snarare har dess uselhet cementerats.
Kollar du in skivan på Spotify så förstår du vad jag menar, men hey - man kan tydligen få en platta att bli Veckans Tips ändå. Det är ju, med denna skiva, bevisat.
Och visst är det väl roligare att fokusera på det som är bra?
Exakt. Spökjakt, för fan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar