Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 26 mars 2012

Veckans Citat: Ronnie James Dio kommenterar SM-slutspelet i ishockey...

Idag är det måndag, och semifinalerna i ishockeys SM-slutspel drar igång.
Det ska bli riktigt kul, och för att sparka igång det hela har jag vänt mig till en legend.
Ronnie James Dio, som från andra sidan graven ändå är den som absolut bäst sätter fingret på vad detta slutspel är för något.
Matcher varannan dag för det lag du håller på, vilket varvats med matcher de andra dagarna för lag du bara är intresserad av. Det kan förstås tära en del på förhållandet hemma - kampen om TV'n är minst sagt intensiv.
Tankarna mellan matcher är nog lika intensiva.
Hur ska det gå? Har skador på nyckelspelare läkt? Vilka kedjor ska man matcha mot varandra?
Det är, helt enkelt, ett beroende för oss hockeyintresserade.
Ett stort steg från serielunken (som jag ju, förresten, tippade helt åt helvete fel detta år...).
Ett steg mot hetta och att verkligen känna sig levande.

Citatet är taget från låten "Bible Black" med Heaven & Hell, från sista studioplattan "The Devil You Know". Det lyder som följer:

"Let me go, I've found addiction
And it makes me feel alive"

Ronnie James Dio, Heaven & Hell

Så sant, min älskade legend. Så sant. Kan dessutom garanterat översättas på alla former av beroenden som inte är direkt skadliga (ja, vem vet, initialt kanske även på de som är skadliga?). Den där typen av besatthet som nästan bara män kan uppvisa.
Fullständig "leva-och-dö" för ett lag, en whiskysort eller en sport.

Och, när vi nu är inne på just semifinalerna så tänkte jag ge mig på att kommentera dem. Ni är några som frågat sådär i bakgrunden, och här kommer det... vi börjar med en viktig bild:


Detta är en parodi på Luleå Hockeys klubbemblem. Luleå finns inte längre kvar i slutspelet, och det är kanske det viktigaste av allt som hände i kvartsfinalerna. Bilden ovan beskriver nämligen lagets anti-hockey på ett mycket talande sätt, och det är viktigt att destruktiv ishockey som enbart går ut på att minimera sina egna misstag och vänta och hoppas att motståndaren gör dem istället inte lyckas. Luleå har inte alltid spelat så, bilden ovan ljuger lite - en gång i tiden var det klubb som visade hjärta, pumpade på och levde på känslor.
Inte nu.
Nu går det ut på att neutralisera allt som är underhållning, känslor, hjärta.
Tvi vale, tur vi slipper dem mer i slutspelet!

Istället är det Skelleftå vs AIK samt Brynäs vs Färjestad som återstår.
Brynäs har varit bättre än vad jag trodde, faktiskt, och duon Järnkrok & Silferberg är rent av fantastiska att se. Jag hoppas att laget lyckas besegra Färjestad - men tror det inte för fem öre.
Färjestad är gubbhårda. De kommer att reta, mygla, fuska och mangla sig förbi Brynäs. Till final. Som vanligt....
Den andra matchen kan gå hur som helst.
Skellefteå har ett gedignare lag med mer kvalitet - men hur alla ungdomar ska kunna hantera trycket och jakten på dem i bortamatcherna undrar jag.
Det blir 7 matcher i den serien. Med förlängningar. Hjärtat tippar AIK från norr, hjärnan är rädd att det södra AIK har momentum i år.

Jag får nog vända mig till Ronnie James och se vad han har att säga om det där. Han kanske vet?

2 kommentarer:

  1. Det är inget slutspel i år! När HV-71 inte är med så räknas det inte!!

    Fast egentligen så bryr jag mig inte något vidare.... :-)

    SvaraRadera
  2. ...åh, herregud vad usel match som utspelades mellan de två gulsvarta lagen igår.
    Rättvist resultat, men en match helt utan intensitet, hetta, känslor.
    Ja, lite som om Luleå Hockeys ande forfarande levde??!!?

    SvaraRadera