Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 14 maj 2012

Veckans Citat: Ronnie James Dio

Denna vecka har jag rätt. Jag vet det. Det är maj nu. För ganska så prick en månad sen så vimsade jag till det lite, och fick för mig att det var maj. Det var ju inte det. Det var april..
Och varför är det så viktigt då?
Jo, mina vänner, den 16/5 är nämligen ett inte så lite viktigt datum.
Det är datumet då Ronnie James Dio gick ur tiden. Detta år är det två år sedan.
För en månad sen publicerades en fet och lång historia med många citat om mannen, och även om det nu var en månad för tidigt så var det väl läsvärt.
Denna Veckans Citat hämtar vi istället från kar'ln själv.
De handlar om den mörka sidan av människan och musiken. Ondskan. Djäfulen!

"Hårdrocksmusiker skriver ofta i moll och när man gör det blir folk lite rädda."

"Nästan inga hårdrocksband propagerar egentligen för djävulen, men de propagerar heller inte för godheten."

Ronnie James Dio

Ja. Så är det. Och visst finns det band som propagerar för både den onda och goda saken, men oftast är det just en vilja att beskriva, belysa och beskåda på ett sätt som ger lyssnaren en skärva oförfalskad observation som är just hårdrockens själ.
En röst som aldrig går att tysta.
Orättvisor ska bekämpas genom texter.
Genom brinnande engagemang.
We will live forever, vi som älskar hårdrocken.
You will live forever Ronnie!


...ja, just det ja... krönikan om Ronnie hittar du här!

3 kommentarer:

  1. Sam Dunn säger det bra i "Metal: A headbanger's journey"-att hårdrocken lyfter fram det som samhället vill gömma undan. Jag skrev lite om det i min gästblogg hos Grimgoth

    http://grimgoth.blogg.se/2012/may/fredagstema-med-crimsonanna.html

    SvaraRadera
  2. Det var vimsandet som gjorde att jag hittade hit i alla fall, och det är ju bra! Dio är inte död, inte¨på riktigt. Han sitter nog i allas skivställ och kollar så att vi inte hamnar på fel spår.

    SvaraRadera
  3. Dubbla bra kommentarer. Såna som får mig önska att det fanns "gilla"-funktion här..

    SvaraRadera