Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 13 oktober 2012

Servants Of Chaos



Close-Up Magazine nummer 144 innehöll promoskivan avbildad ovan.
Svart, med tryck i guldrelief. Snygg, och en samling från Debemur Morti Productions, ett franskt skivbolag som fokuserar på black metal i huvudsak - i alla dess former.
På skivan fanns hur mycket band som helst som för mig är okända såväl i uttryck som i namn, och oftast brukar det ju vara mest överflödigt att sätta sig in i dem.
I detta fall var det dock en hel knippe akter som imponerade, och som är värda att dyka närmare i. Behexen levererar ganska traditionell black metal, Porta Nigra en mer säregen och rock'n'roll-befruktad sak. Båda verkar spännande. Wallachia har ett uttryck som minner om Winterfylleth, det måste jag förstås kolla upp. Och October Falls samt Monolithe har en skön doomanstrukning som lockar mig.
Spännande att hitta så mycket nytt på en och samma mörka platta!

Och, på tal om mörkrets makter. 
Förra helgen drack dessa båda svarta brygder:

Brew Dog gör ju bra saker, det visste jag innan - och deras "twisted merciless stout" är inget undantag. Bra tryck i den, härligt chokladig, lite synd bara att den är 8% - det räcker liksom med en. Fast det kanske det hade gjort i alla fall, den sätter sig ju på smaklökarna också. 
Ny erfarenhet med lite rock-anknytning var däremot Magic Hat Brewery's Demo. En svart IPA på 6%, och en riktigt udda upplevelse. Den känns som om den ligger mitt emellan stout och IPA och ger ett på det hela intressant intryck. Okej, det är inte den bästa öl jag druckit, men det är klart.. ja.. intressant. Snygga etiketter också, eller hur?

Till sist - en helt annan flaska. Köpt på ICA, och helt löjligt kul. Vi pratar om Lasses Habanera Senap. Senap med smak av habanero, med resultatet att det blir helt larvigt starkt. Och gott!

Till sist ett tips (som lämnats av anonym tipsare): Ikväll/eftermiddag är det läge att bänka sig framför TV'n. Ika Johannesson leder maratonsändningen i Kunskapskanalens Håprdrockskväll. Startar 16:00, sen blir det fest hela vägen. Mer info här!

6 kommentarer:

  1. Den där senapen är jag riktigt sugen att testa.

    SvaraRadera
  2. Samma här, och Ölen när jag får smaka på fermenterade drycker igen.

    SvaraRadera
  3. ...det finns en med sambal också, men den har jag inte smakat. Ålands Senap är de skyldiga om ni vill kolla upp mer...!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig Chief om ovanstående RipTide är en mycket habil stout, vet inte varför jag gillade den så mycket faktiskt. Magic Hats Black IPA var den blaskigaste svartIPAn jag druckit, obra!

    SvaraRadera
  5. Passar även på med ett tips, Texas Hippie Coalitions nya skiva Peacemaker. Hård bluesrock, sydstatsrock med raspig stämma. Rekommenderas, då du gillar Black Stone Cherry.

    SvaraRadera
  6. Killer -> Tack för det tipset. Måste kollas, inte ollas!

    SvaraRadera