Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 27 december 2012

Listbonanza. SRM & Close-Up Magazine


Mellandagar, hoppas att ni haft en gosig jul.
Hur skulle en rejäl skopa listbonanza sitta, med koppling till min egen kommande lista på Werock (som nu är inlämnad eftersom deadline var just i jul)?
Inte bra alls?
Tufft.
Det är nämligen det som serveras. Gapa och svälj!

Som ni vet är Close-Up Magazine hem för ett helt gäng tomtar, somliga med osviklig musiksmak och somliga med mindre fördelaktig sådan (ja, det finns ett facit, musik är objektivt det vet ni allihop innerst inne...). Det betyder att när listorna över skribenternas personliga favoriter publiceras så är det inget annat än ett smörgåsbord med godis om man vet vilka av listorna man ska läsa.
Men det ges ju en aggregerad lista också.
Den ser detta år ut som följer:

1) Neurosis "Honor Found In Decay"
2) Converge "All We Love We Leave Behind"
3) Graveyard "Lights Out"
4) Baroness "Yellow And Green"
5) Witchcraft "Legend"
6) Gojira "L'Enfant Sauvage"
7) Swans "The Seer"
8) Nekromantheon "Rise, Vulcan Spectre"
9) High On Fire "De Vermis Mysteriis"
10) Asphyx "Deathhammer"
11) Katatonia "Dead End Kings"
12) Mgla "With Hearts Towards None"
13) Testament "Dark Roots Of Earth"
14) Black Breath "Sentenced To Life"
15) Thåström "Beväpna Dig Med Vingar"
16) Propagandhi "Failed States"
17) Alcest "Le Voyaoge de'Lame"
18) Kreator "Phantom Antichrist"
19) Stone Sour "House Of Gold And Bones pt 1"
20) Orange Goblin "A Eulogy For The Damned"

...och efter det tar vi väl Sweden Rock Magazine rakt på, eller hur?
Deras Topp 10 ser ut som följer (orkar helt enkelt inte skriva 20 rader, du får förstora bilden ovan om du vill tjuvkika och är för snål för att köpa blaskan):

1) Witchcraft "legend"
2) Paradise Lost "Tragic Idol"
3) Graveyard "Lights Out"
4) HEAT "Adress The Nation"
5) Katatonia "Dead End Kings"
6) Marduk "Serpent Sermon"
7) Imperial State Electric "Pop War"
8) Rush "Clockwork Angels"
9) Mgla "With Heart Towards None"
10) Gojira "L'Enfant Sauvage"

Okej.
En sak man genast kan konstatera är att det bara är att plocka upp Mgla. Jag har missat den (trots att flera av er tipsat om den under året), och med tanke på dessa placeringar så... ja... det är väl bara att krypa till korset.
Graveyard verkar ha lagt beslag på just tredjeplatsen, och utan att avslöja för mycket om min egen lista så tycker jag väl att det är en alldeles utmärkt värdering.
I övrigt stämmer nog min egna lista aningens bättre med Close-Up än med SRM, vilket egentligen bara är att vänta. Det brukar vara så, även med tidningarnas artiklar och reportage.

Nå. 
Snart dags för att summera årets bästa.
Det blir, om jag får till det som jag tänkt, två inlägg om det. Ett som behandlar musik, ett som behandlar allt annat (bland annat den prestigefyllda utmärkelsen Årets Bästa Blogg).
Fortsättning följer!

7 kommentarer:

  1. Tycker SRM och CUM årsbästalistor brukar vara ganska likriktade och trista där de flesta skribenter försöker rösta efter devisen "vilket band som är trendigt och gilla för stunden" istället för vad som faktiskt är bra. Därav brukar skribenternas lista skilja sig ganska mycket från läsarnas årsbästalista.
    Många skribenter speciellt i CUM anser sig sig själva och sin musiksmak lite förmer än andra. En större bred på skribenternas musiksmak vore önskvärt och ett mindre flockmentalitet beteende.

    SvaraRadera
  2. Håller med Seance. Känns som att många skriver sina listor för att vara så creddiga som möjligt. Och Mgla verkar vara något man bara måste kolla upp så jag beställde den i morse. Får se om den är något att ha. Fast det är klart, skulle den visa sig vara kass så är jag åtminstone creddig. ;)

    SvaraRadera
  3. Mgla är även ett band som jag inte har hunnit med, men det blir väl att krypa till korset och inhandla ett ex. Close UPs lista är mer lik min egen än Swedenrocks, fast och andra sidan saknas en del :)

    SvaraRadera
  4. Seance & Christofer -> Hm. Jag har ett par skivor på precis samma plats som Close-Up's summerade lista (det är riktigt, Werock har idag publicerar årsbästalistorna - det har du väl inte missat?). GRAVEYARD, BARONESS, GOJIRA och NEKROMANTHEON. 4 av 10.

    Betyder det att jag är mainstream och mer creddig än ärlig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. He he. Du är en rå-creddig hippster. Bara att gilla läget. ;)

      Radera
    2. Yes! Jag = creddig (vilket f ö min iPhone vill autostava till vresig, en rolig grej i sig....).
      Jag visste det.
      Jag kommer när som helst hamna på Aftonbladets lista över de hundratusen mest inflytelserika bloggarna. Om musik. I Sverige. Som handlar om hårdrock. Och kommer från Tyresö. Och inte är Tune Of The Day.

      Yeah! Berömmelse och cred! :-D

      Radera
  5. Med tanke på att vi har inte mindre än 56 olika album listade från WeRocks åtta bidragande skribenters topp 10-listor kan man väl inte påstå om oss att vi är likriktade precis... Möjligen att vi är splittrade snarare, hehe, men jag vill hellre kalla det bredd :-)

    En sammanställd lista kommer (trots allt) upp om någon dag.

    SvaraRadera