Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 2 februari 2013

Recensioner: Thalamus & Stonewall Noise Orchestra


Månadsskifte rätt nyligen, och mitt bidrag till Werock är två svenska band med hemmavist hos Transubstans Records. Stonewall Noise Orchestra med sitt fjärde album "Salvation", samt Thalamus med sitt tredje epos "Soul". Båda dessa har jag en platta under bältet med, kan man säga, och Borlängesönerna i Stonewall Noise Orchestra har jag till och med hunnit intervjua. I båda dessa fall så tycker jag nog att de nya skivorna är jämnare än sina föregångare, men kanske saknar den där riktiga spetsen som lyfter det en nivå till.
Tyvärr.
För musikaliskt, produktionsmässigt och i musikstil så borde båda dessa alster vara precis upp i mumindalen, så att säga. Helt rätt teoretiskt, och jag önskar faktiskt att jag hyllade dem lite mer än jag gör i mina recensioner.

Kollegorna har förstås också jobbat på lite.
Som vanligt - även om det märks att världens mest produktive skribent, Martin Bensch, är på väg in i föräldrarskapet och därmed inte smiskar in sin vanliga mängd texter.
Jarno fortsätter sitt gästskrivande (ni ska se, snart är han nog fast... hehehe...) med Helloweens nya alster "Straight Out Of Hell", och han är positivt överraskad.
Jag vet inte jag.
Jag anser att förra given är i stort sett olyssningsbar, och jag är mycket skeptisk till att ett band ska lyckas förändra sig så väsentligt mellan två skivor...i alla fall så långt in i karriären och med ett så pass etablerat sound.
Dessutom har Karin satt öronen i Cult Of Luna och deras nya "Vertikal".

Den får bra betyg, och jag är väldigt fundersam själv. Jag har lyssnat en del på den skivan, och som vanligt när det gäller Umeåsönerna så är det för mig inte helt lätt att ta till mig (även om det brukar belönas rejält när det väl faller på plats), så jag behöver väldigt mycket tid innan jag vågar säga varken bu eller bä om den. Det blir alltså sannolikt inte någon recension på den plattan, inte för egen del. 


Bloodred Hourglass heter det finska band som vann omröstningen om bästa  nordiska debut (ej svenska då), och de får tacka sina fans i en intervju.

Så, alltså, det är Werock som gäller för dig som söker råmycket läsning idag.
Själv ska jag försöka ta igen att veckan har dominerats av VAB (Vabruari, som denna månad kallas), och sjuk hustru. 
Det betyder att jag ser fram mot lite kvalitetstid med mig själv så småningom. Ska förska spräcka plasten på en av mina fantastiska julklappar.
Fin film att mysa till, gissar jag.
Du har säkert sett den, men det har inte jag.
Och så vore det bra om jag kunde komma ut och få lite luft. Springa lite, varken efter barn eller mellan möten. Kanske rent av plocka ner mina skridskor från vinden och ta med puck och klubba till en rink. Det vore nåt. Väldigt sugen på det, faktiskt...

1 kommentar:

  1. "Straight Out Of Hell" finns på Spotify, lyssna på den. Det är inte en Keeper-skiva, inte ens The Dark Ride, men det är en bra skiva om man tänker på vad som släpps i genren idag.

    SvaraRadera