Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 31 mars 2013

Citatet: Whitesnake

Egentligen kanske jag borde ha valt ett blasfemiskt citat såhär i påsktider.
Eller i alla fall från en grupp med satanistiskt budskap, det hade kanske passat - men av det blir det inget.
Istället har jag funnit att min hjärna snurrar väldigt mycket runt Whitesnake och den här mannen/gubben den senaste tiden:
David Coverdale.
Ända sen möjligheten att få intervjua herr Coverdale ramlade in i mejlkorgen så har jag funnit att mina tankar och mitt musiklyssnande allt oftare roterar runt just denna röst och denna man.
Imorgon är det månadsskifte, och då kommer Werockrecensioner av senaste livegiven "Made In Japan" med just Whitesnake från min penna, men även Voodoo Circle som nog inte kan ses som något annat än just en kopia av Whitesnake, och jag har dessutom botaniserat i flera av de gamla skivorna och texterna i jakt på bra material att använda om det nu blir av med intervju.
Sånt vet man ju inte, och det är ju ett långskott förstås. Werock är inte världens största site, så vi behöver antagligen lite tur för att kunna landa en sådan intervju.
Hur som helst, en av de frågor som jag plitat ner för att inte glömma om det nu blir av är en fråga om texter.
Whitesnake har ju, förutom en rasande snygg logo och ett ganska fyndigt namn när man betänker vad låtarna handlar om, även en klar inriktning på sina texter.
Vi snackar kärlek.
De goda och svarta sidorna, men kärlek. Och starkt heterosexuell sådan. 
Det är Kvinnan som besjungs.
Numera nästan bara det.
En gång i tiden var det även förmågan att vara en rambling man, en bluesens musikman som gällde, och det är i brytpunkten mellan de två som jag tycker att bandet träffade som mest rätt. Det är i den skärningspunkten som jag tycker att den bästa texten kommer ifrån, och naturligtvis blir detta upphov till frågor.
Vilken text tycker Coverdale själv är den bästa?
Hur har textförfattandet utvecklat sig?
Är det viktigt att texten och musiken hänger ihop, och hur känner man det som författare?

Nå.
Bästa texten då. Lyder som följer:

I love the blues,
They tell my story,
If you don't feel it you can never understand
So many times I thought about it
And now I know just what it means to be a man

Everyday I realize you can see it in my eyes
I never wait, or hesitate.
'Cause I love the life I live,
I'm gonna live the life I choose,
You gotta understand
I'm walking in the shadow of the blues 

Whitesnake "Walking In The Shadow Of The Blues"

Åhhh.... jag HOPPAS att det blir av...!

3 kommentarer:

  1. Det hoppas jag med. Skulle vara roligt att se en intervju med sådan inriktning. Whitesnake har varit ett viktigt band för min egen del, och då kanske just för innehållet i texterna som, åtminstone när det varit som bäst, gett en möjlighet till att bejaka det romantiska utan att det blir för sliskigt.

    SvaraRadera
  2. Fool for your loving, Love ain't no stranger, Don't break my heart again, Ain't no love in the heart of the city, Too many tears. Listan kan göras hur lång som helst på låtar med kärlekstörstande texter med denna grupp som är en mina personliga favoriter. David Coverdale står i en klass för sig med en av de sexigaste rockrösterna ever. Lycka till med intervjun med denne ikon! /Tant Ulla

    SvaraRadera
  3. ...tack för välönskningar. Tyvärr är det just nu knäpptyst, och det känns väl som om det kommer rinna ut i sanden lite... Kanske är Werock en för lite plattform för att få till denna stora intervju. Vi får se.

    Och välkommen, Tant Ulla. Hoppas du hittar mer läsning du gillar!

    SvaraRadera