Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 20 mars 2013

Dagens skivor - tankar om Istapp, Colossus, Tribulation...

 Idag snöar det.
Igen.
Rätt så jävla tråkigt, jag hade liksom fått lite smak på våren ja...
Nå.
Det gör att vi idag ska ta en liten paus från recenserandet (i alla fall på bloggen, jag levererar texter löpande till Werock) och spela lite andra skivor, tänka lite andra tankar.
Först ut en perfekt skiva för snö och vinter.
Istapp "Blekinge" är black metal på svenska passar kanske bättre än någonsin just nu. 
Får vi se bar backe igen innan påsk?
Kommer jag att kunna grilla under påsken?
Vete fan.

Med Istapp gjorde jag dessutom en av de mer udda intervjuer jag gjort.
Den kan passa som läsning medan du öppnar Spotify och låter iskylan dra in över dig...

Annars fick jag denna skiva i promoportalen igår.
Fyra varv senare kan jag bara säga en sak: believe the hype! 
 Colossus "Wake" är som en egensinnig best som blandar Mastodon, Primordial och en dos vanlig hederlig rock'n'roll. Recension vad det lider (hmm... högen med utlovade recensioner börjar växa ordentligt hög nu...), och gillar du referenserna ska du absolut kolla in bandet. Debut-EP'n "Spiritual Myasis" finns på Spotify i alla fall, och fullängdsdebuten "Wake" kommer nog snart...

En annan skiva som går minst ett varv om dagen är denna. Jag får verkligen inte grepp om den!
Arvikasönerna Tribulation har valt att ta ett enormt kliv iväg från sin raka och "i ansiktetdöds" som präglade debuten "The Horror", och jag har svårt att komma till tals med materialet.
Du kommer att få vänta på recensionen av den här plattan, det kan inte hjälpas, för jag vill inte vara förhastad i min bedömning. Dessutom är skivan rätt lång, och det är många vinklar och vrår som ska täckas in.

Nå. Det om det. Så småningom blir det nog ordning på den saken också...

4 kommentarer:

  1. Istapp är så jävla grymma! Föredrar föregångaren Köldens Union framför Blekinge (även om det nästan är samma låtar på båda) men allt med Istapp är fint som snus.

    Och Colossus verkar mycket intressant. Mastodon + Primordial + Rock n Roll låter ju på pappret helt fantastisk.

    SvaraRadera
  2. Med risk för att låta som någon sorts gubbe så vill jag bara påtala att grillsäsongen i Luleå startar i februari. Bara man har ordentliga kläder och renskinn att sitta på kan man grilla när som helst. :)
    Ser för övrigt mycket fram emot att höra vad Colossus hittat på. Har väntat ett tag på att plattan ska komma nu.

    SvaraRadera
  3. Jävel i havet. "Istapp" var en trevlig orkester, dom har jag missat totalt. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Järnbrallan -> Jo, men vassegod!

    Doominiosta -> Jojo, jag är ju från Skellefte så nog är jag van att grillsäsongen startar tidigt... men jag vill ju att det ska njutningsbart också. Lite sol i ansiktet, en grill-öl på sidan...

    Christofer -> You Bet. Håll ögonen på denna site för recension av Colossus. Innan påsk, tror jag!

    SvaraRadera