Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 14 mars 2013

Osignad? Se hit. Gratis Spinnup-singel ett år!

Igår landade nyheter i min mejlbox, och eftersom jag har ganska dåligt samvete för hur jag skött (eller, misskött...) kontakten med alla er som varit i kontakt med Metalbloggen och efterfrågat recensioner och demosnack så passar det kanske bra att gottgöra det lite.

Universal Music släpper nu sin tjänst Spinnup, en möjlighet för osignerade band att kunna ta makten över sina egna royalties och samtidigt dra nytta av de distributionsvägar som bolaget har, i alla fall digitalt. Det betyder att man betalar x pengar (lite olika för en singel, en EP och en fullängdare) som sedan sprids till diverse ställen så som Spotify, WIMP och annat.
Info här, men det som kanske är intressantast är väl att du som läsare av Metalbloggen får en kod som ger en singel gratis i ett år. 
Här och nu.

Koden är spinnuplove 

Den andra saken jag undrar över är - är detta bra, tycker ni?
Priset är 9,99 Euro/år för en singel (1-2 låtar), 19,99 Euro/år för en EP (3-6 låtar) och 39,99 Euro/år för en fullängdare (7-14 låtar) - men samtidigt får man ju stå för hela produktionskostnaden själv.
Är det bra?
Är det dåligt?

Jag har ingen aning. Vad säger ni som går i dessa tankar - och kommer ni att använda erbjudandet?

Tills vidare säger jag sorry att ni fått vänta och haft noll eller lite respons till följande band:

Nocturnal
Stygian Ascent
We Dream Alone
Exire
Scalp
Meadows End
Escape The Sun
Benevolent
Colossus
Jura
Inside The Artist's Head

Tjock lista med band som borde fått mer uppmärksamhet, men kanske kan den här gratissingeln på Spinnup gottgöra lite?
Dessutom funderar jag på att köra en vecka med "the unholy & unsigned", typ, så småningom kanske vi kommer runt till det hela ändå.

När det gäller Universal så har de ju inte direkt bara osignade band i sitt stall.
De har även Black Sabbath, som släpper sitt nya album "13" den 10/6. 
Igår kom info om det också. Rick Rubin har producerat, och pressmeddelandet gör gällande följande info:

Universal Music Sweden

Black Sabbath släpper nytt album - "13" - den 10:e juni

Universal Music Sweden - 2013-03-13 17:50

Metallegendarerna Black Sabbath släpper sitt nya album ”13” den 10:e juni. Det blir bandets 19:e studioalbum och originalmedlemmarnas första gemensamma släpp sedan 1978. Albumet är producerat av sjufaldigt grammy-belönade Rick Rubin.
13 kommer släppas i flera olika varianter. För riktigt hängivna fans erbjuds ett Super Deluxe Box Set innehållande följande:
Deluxe double CD album, 12” heavyweight (180g) vinyl album, Exklusiv DVD innehållande “Black Sabbath--The Re-union”-dokumentären, plus 5 behind-the-scenes videor, nedladdningskort  med exklusiva intervjuer gällande låtarna, Limited edition 13-omslagsbild, 13 exklusiva fotografier med handskrivna låttexter.
Ozzy och gänget har sedan 70-talet varit pionjärer inom sin genre, sålt 70 miljoner album och valts in i The Rock and Roll Hall of Fame.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge…

Black Sabbath.


 Vet inte vad man ska säga om det.
Jag är livrädd för att det inte ska bli bra, och att man går mot pension med smolk i bägaren.
Samtidigt - in Tony Iommi we trust.
Den karl'n kan ju liksom skruva till ett riff...

4 kommentarer:

  1. Samma här vad det gäller Sabbath plattan. Kan bli så bra, men samtidigt riskerar det att bli dåligt. båda lägena har möjlighet till att bli episka.

    SvaraRadera
  2. Verkar ju helt värdelöst att behöva betala per år när man via Record Union bara betalar en engångskostnad, som inte ens är högre om jag minns rätt.

    SvaraRadera
  3. Det skulle vara kul att veta vad du tycker om Nocturnal. Jag har singel hemma utgiven på Gaphals. Jag tycker det är riktigt bra.


    ANG Black Sabbath är jag lite tveksam.
    Det kan bli bra eller åt helvete får vänta lite med att köpa den

    SvaraRadera
  4. Reber Ali -> Jo, jag har fått lite promoskick från Gaphals om det, men inte hunnit kolla in det. Får göra det!

    SvaraRadera