Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 2 mars 2013

Recensioner Kongh, Faith, Soilwork, Vreid, Snakeskin Angels...


Månadsskifte innebär recensioner på Werock - och låt oss börja med en skiva som undertecknad kastar superlativ på. 
Kongh "Sole Creation" är inte bara den första plattan som bandet vågar sätta en stor gorilla på omslaget till, det är även den första plattan som man lyckas göra lättillgänglig och närapå "poppig" i sitt anslag utan att för den skull tumme en enda millimeter på tyngden och riffandet.
Det är, kort sagt, en given plattan för Årsbästalistan 2013.
"The Portals" är årets bästa låt såhär långt, och jag är nöjd över det betyg jag delar ut: 9/10.
Det tillhör inte vanligheterna, men i detta fall är det klockrent, vill jag påstå.
Recension här! (och, på tal om Kongh, du kanske borde läsa intervjun med David Johansson innan du läser recensionen, den behandlar nämligen hur bandet skapar låtar och ger kanske ännu en dimension i lyssnandet när man vet hur de arbetat fram sina långa låtar)

Det andra alstret jag recenserat är också det svenskt, doom från Skåne i form av Faith.
Skivan är en sån där som växer kraftigt, och som klarar av att kombinera doom med folkviseinslag utan att det blir ostigt. Sångaren låter dessutom inte så lite som Mats Levén i sitt uttryck, givetvis ett plus. 7/10 hamnade recensionen på!



Kollegorna har som vanligt också knackat ner en massa text.
Intressanta saker som jag plockar upp är dessa ovanstående. Soilwork, Snakeskin Angels och Vreid.
Två helt olika typer av skapelser, förstås, men ändå intressanta. På olika sätt.
Snakeskin Angels platta "Follow The Snake To The Core" verkar mycket ojämn, men jag lockas av topparna som beskrivs förtjänstfullt av kollega Fredrik (som även bidrar med recension på Envinya, en platta han håller högt).
Ändå är väl Vreid och Soilwork helt andra saker. Det är, förstås, BiblioteKarin som står för recensionen av norrmännens skiva, och även henne jag har att tacka för att hon satt förra given "V" i öronen på mig, och jag är mycket spänd på var bandet tar vägen med nya "Welcome Farewell". Den spänningen har inte direkt avtagit efter recensionen...
Till det är det lika förstås Martin som står för skåningarnas recension. Dubbelalbum, och faktum är att båda dessa alster drar hem 9/10 från mina kollegor.
Tre stycken recensioner med betyget 9/10 vid samma månadsskifte.
Undrar när det hände sist...

Det kommer en egen recension av just "Welcome Farewell" och "The Living Infinitte" på den här bloggen vad det lider. Har just fått leverans av de plattorna tillsammans med Bullet For My Valentine "Temper Temper" och Jess And The Ancient Ones "Astral Sabbat". Det blir något det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar