Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 14 april 2013

Citatet: Obsidian C, Keep Of Kalessin

Den här veckan ska Citatet bli argt.
Inte så att själva uttalandet är argt, men undertecknad är förgrymmad.
Anledningen är sprickan i Keep Of Kalessin, bandet vars motor heter Obsidian C och avbildas ovan.
Bandet vars senaste tre plattor är helt jävla fantastiska.
Ja, vi pratar om "Armada", vi pratar om "Kolossus" och vi pratar "Reptilian" - som ser ut att bli sista skivan med sångaren Thebon bakom mikrofonen.
Och det är det som vi ska prata om idag.


Varför det då?
Tja, uppenbarligen vill inte Thebon gasta i Keep Of Kalessin mer.
Må vara som det är med det, det är trist men det kan jag leva med.
Vad jag däremot har svårigheter med är den lösning som bandet valt.
Eller rättare sagt, som Obsidian C valt.

Det var på Kim Kahns blogg som jag först läste nedanstående kommentar, det som är Citatet denna gång, och låt oss först se vad som sagts innan vi dissekerar det nogrannare:

"Instead of waiting it out we just had to move on and I started testing the vocals in the studio myself, realizing my vocals were far from bad. I've always been the driving force of the band and I found it to be easier if I just managed to handle the vocals from now on instead of replacing Thebon with someone else."
Obsidian C, Keep Of Kalessin 

Jaha, tänker du. Vad är det med det då?
Jo, utan att ens gå in på allt tjafs parterna emellan ("han har dragit till Sydafrika och går inte att nå" och annat bjäfsande), så är pudelns kärna följande:
Obsidian C kan inte sjunga.
Jojo, han är bättre än mig och kan i studion få till något som kanske är hyggligt, men lyssna på nedanstående insats i videon och betänk sedan att det inte görs live samtidigt som karl'n ska spela gitarr för glatta livet, och utan möjlighet till omtagningar eller hjälp av tekniska medel. Fortfarande är detta högst medelmåttigt, vill jag påstå, och jag har mycket svårt att acceptera att Norge, extremmetallens ledare i världen (typ), inte skulle kunna leverera en bättre lämpad sångare till Keep Of Kalessin
Det är för mig sorgligt, och enbart ett fall som kommer sig av hybris från herr Obsidian.
Kolla på bilden längst upp igen.
Där håller karl'n, med stor kärlek, i en gitarr.
Detta är hans sanna gebit, han har verkligen förmågan att skriva och hyvla riff på ett mycket imponerande sätt, och jag skulle verkligen vilja att han följde den gamla sanningen "skomakare, bliv vid din läst".
Eller vad säger du när du sett videon från kommande plattan?

2 kommentarer:

  1. Sorgligt dethär ja, och att jag är som du vet lika besviken och bekymrad som du inför bandets framtid. Kanske handlar Arnt Obsidians beslut mer om "utmattning" än om hybris, tänker jag? Han har drivit KoK i snart 20 år, skrivit musik och producerat, och med tre olika sångare under åren. Nu tar han även den biten själv. Men tyvärr, detta kan mycket väl vara början till slutet för detta fantastiska band.

    SvaraRadera
  2. Ja sannerligen mycket trist utveckling det där. Hoppas det slutar bra även om det nu ser mörkt ut.

    Glöm förresten inte att skivorna innan Armada också är fantastiskt bra. Framförallt Through times of war och Reclaim.

    SvaraRadera