onsdag 28 augusti 2013

Recension: Tunga Moln "S/t"

"Vi vill vara både November och Nirvana på en gång, med ZZ Top-skägg och wurlitzer".
Kan man annat än gilla ett band med den inställningen?
Nä.
Tunga Moln har i sommar släppt sin självbetitlade debutplatta, och på den lyckas man stundtals med sin ambition, även om man oftare träffar mer åt bluesinspirerade melankoliska influenser i sin proggrock. På skivan spelar Fedja Budimir trummor och vad som verkar vara bandets starke man John Strömshed resten av instrumenten samt hanterar sången, men förstår jag saken rätt har bandet sedan dessa inspelningar kompletterats till att bli en kvartett. Ursprungsmedlemmarna har sitt säte i Luleå, och de tillkommande Edvin Holm (bas) samt Rasmus Bogegård (gitarr) har bopålarna på Gotland - ännu en gång bevis på att kemi är viktigare än närhet i ett band.
Musiken är 70-tals influerad proggrock där Sträömsheds svenska texter går som en röd tråd genom hela skapelsen. Det är, faktiskt, en fröjd att få ta del av de finurliga och poetiska betraktelserna av vardagens baksidor som finns i fokus på varje spår.
Det är kärnfullt, låtarna är korta med en speltid som varierar mellan 1 och 3 minuter (hela skivan med dess 10 spår klockar in på knappa 23 minuter), och inte så sällan melankoliskt.

Hårdast är väl det öppnande titelspåret samt "En Natt I Mars" och "En Ulv I Fårakläder", men en del av skivans charm är variationen. Att man får både ganska raka rock'n'roll-spår som just "Tunga Moln", mer klassisk svensk vispop som "Tomma Glas" och "Brev Från Horisonten" samt att sväng som i "Dåliga Dagar" eller det lite episka anslaget i "Solen I Ögonen".
För dig som gillar proggrock med texter på svenska är det här antagligen ett helt givet köp, och jag blir personligen nyfiken på att se bandet live. Det känns som om detta är specialskrivet för att spelas på en ganska liten, och aningen sjavig, pub. Trägolv. Publik som delvis sitter vid bardisken. After-workande kostymkillar som egentligen borde gå hem. En omisskännlig doft av svett och avslagen öl i luften.

Nå, du hittar plattan på Spotify om du är nyfiken.
Betygsmässigt så hamnar detta på - för min del, jag har ofta svårt att hitta hållbarhet i denna typ av musik efter att den initiala nyfikenheten och känslan av charmig parantes har lagt sig - på höga betyget 3.
Tunga Moln gör en bra prestation, och jag gillar skivan betydligt mer än vad jag trodde jag skulle göra - speciellt efter så pass många varv när jag i vanliga fall brukar ha tröttnat.

Tunga Moln "S/t" - 3