Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 30 augusti 2013

Veckans Tips: Napalm Death "The Code Is Red, Long Live The Code"

Jajamen!
Veckans Tips återvänder från sin sommardvala, och det antagligen med lite av en skräll.
Napalm Death är antagligen inte ett obekant namn för någon av er, och gissningsvis är det ett band som ni har tankar om. Ska jag fortsätta gissningsleken såhär i början av höstsäsongen så ger jag mig dessutom på att säga att det är få som anser att den här skivan, "The Code Is red, Long Live The Code" är bandets höjdpunkt (här avbildad i sin extrafina digipack, det egentliga omslaget följer mer av den klassiska Napalm Death-stilen) - men jag säger tvärtom.
Mitt egna förhållande till bandet är av den sorten att jag har respekt för dem och vad de uträttat... men att jag sällan eller aldrig orkar med att tränga igenom törnesnåret av musikalisk kakafoni som omger deras alster. Jag tycker till exempel att den senaste given jag gav en chans, "Time Waits For No Slave", inte är min grej riktigt.
Det här, däremot, innehåller ett mått av melodi och lättillgänglighet som gör att det passar mig som en fläskläpp efter lördagskvällen (Saturday Night's alright for fighting, som ni vet).
För mig betyder det att själva låtarna är bättre här än när bandet bjuder på sin mer traditionella kaskad (eller så är det bara så att jag inte fattat det på andra plattor än denna, risken är ju överhängande att felet faktiskt ligger hos mig som betraktare...), och här får vi toppnoteringar som "Silence Is Deafening", "All Hail The Grey Dawn", "Sold Short", "Right You Are", "Morale" och inte minst kanske det mäktiga titelspåret. 

Ruggigt bra, och visst är väl det ett tips så gott som något att starta höstsäsongen med?
Ska man köra någon form av "Veckans Tips For Dummies" så är det ju att det är full blandning. Det kan vara en relativt känd grupp, något fullständigt ohört eller bara en platta du måste ha, även om genren kanske inte råkar vara din kopp the generellt. 
I detta fall är det nog det förstnämnda. En känd grupp, men just en platta med en twist. Jag är som sagt verkligen ingen expert på Napalm Death, men anser att detta är mycket bra.
Kollar du in den på Spotify får du dessutom se hur originalomslaget ser ut. Bara en sån sak är ju bra, och räcker inte det så.. ja.. nu är vi ju igång. Veckans Tips, höstsäsongen 2013!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar