Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 31 oktober 2013

November, ditt mörker är över oss

Idag är det sista oktober.
Det betyder att vi - som vanligt - träder in i svarta november imorgon, och att bloggens Veckans Tips kommer att vara musik lämpad som soundtrack till detta.
Det kommer att vara ganska spretigt, och jag kan utlova i alla fall en skiva med "dansbandskänsla" som jag både tror och hoppas kommer att överraska en hel del.
Men inte nog med det.
Jag kommer också att sprida ut mig.
Till Tune Of The Day, där The Rebel Angel Ramblings kommer att få en serie inlägg som sprids över månaden, med samma tema. Premiär idag, faktiskt (så gå dit och tryck uppdatera mest hela tiden!)

Alltid kul att gästinlägga.
Även på A Fair Judgement har ju en del gästinlägg i "Låtsnacket" rullat i slutet av förra veckan, hoppas att du inte missade det. Det var en riktigt rolig omgång denna gång dessutom. Som ju kan lysa upp i höstmörkret.
Dessutom är det ju, det har du inte missat, såväl den svemerikanska högtiden Halloween som den helyllesvenska Allhelgona.
Det betyder en bisarr blandning av vackra ljus som tänds på gravar medan vi saknar de som försvunnit ur våra liv och grannskapets ungar som klär ut sig till allsköns monster och skelett och går runt och tigger godis.
Jäkla märklig grej.
Personligen ska jag försöka hinna med båda.
Alltså ge bort godis och tända ljus. Och lyssna på musik (borde egentligen kolla en skräckis, men jag är ju helt skitkass på det så vi får se om det verkligen blir något av det...).
Tror det blir den här skivan, mest.
Pallbearer "Sorrow And Extinction" passar såväl årstiden som högtiden.
En typisk skiva att avnjuta i hörlurar, på rygg i ett nedsläckt hus.

Till näst sist... du har väl inte missat att polska Behemoth är på gång igen? På riktigt?
Ny skiva ("The Satanist") runt hörnet, och dessutom landar man i Sverige i februari.
En ljusglimt att se fram mot när det känns som vintern kommer bli lång.
Roligast med det är (ja, förutom att det ger chansen att se bandet igen, ett av världens bästa liveband) att In Solitude spelar förband, och av kommentarerna på olika sociala medier att döma så vill många betala för att slippa Cradle Of Filth - medan just Uppsalasvenskarna hyllas.

 Sist då, det är väl frågan om vilken musik du anser passar bäst till vad vi kallar svarta november?
Vilka plattor tar du fram som sällskap i det kommande mörkret?

3 kommentarer:

  1. Skulle faktiskt vilja säga tvärtom: Jag slipper gärna In Solitude, som jag inte alls ser storheten i, och har inte så värst mycket emot att se Cradle. Mycket beroende på den nostalgi som dom tidiga skivorna med dom innebär.

    Novembermusik var det ja. Kan inte påstå att jag har någon speciell musik för årstiden men hösten brukar alltid innebära lite extra Opeth-lyssnade för min del.

    SvaraRadera
  2. Vet om det är så mycket novembermusik, men i mitt läger är det en hel del Black Trip och Anciients just nu. Men vill man nå höstmörkrets innersta väsen är väl Abandon, Nick Cave, Cult Of Luna, Bill Fay och Neurosis fem möjliga ledsagare.

    SvaraRadera
  3. Novemberkväll - regn o rusk - Det blir Dimmu Borgirs Stormblåst..tycker passar riktigt bra :D

    hälsar Crazy From The Heat

    SvaraRadera