Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 15 december 2013

Citatet: Metallica - Iron Maiden - Slayer - Black Sabbath




Okej, min vänner - detta är säsongens sista Citatet, och det blir en sprakande final.
Jag tänkte att vi skulle slå ner lite i det som dragit igång på allvar den gångna veckan.
Kriget.
Festivalkriget.
Det sprakar om festivalbokningarna, och den ena dagen lanseras en ny festival som headlinas av Metallica och Slayer, medan nästa dag bjuder på Iron Maiden till Bråvall med hälsningen om att detta är sista gången vi får höra dessa låtar live. Och mitt i allt står Sweden Rock med Black Sabbath.
Jo.
Jag förstår att tidningarna redan brakar på med jämförelser.
Det ska vi nästan göra här med, fast utan att värdera akterna.
Istället ska vi klippa till med ett knippe Citat, och vi gör vi som brukligt?
Börjar med förbandet?
Visst, bilden är gammal (1986), men håll med om att det ger mer känsla än den här från 2013?
Samma pose, mer eller mindre, men den övre har spikarmband.
Spikarmband är bra.
Spikarmband är för alltid förknippade med Slayer efter videon till "War Ensemble".
Och så här säger de kvarvarande medlemmarna:

"Jag har aldrig slängt ut en teve genom något hotellfönster.
Men jag har slängt ut en mikrovågsugn. Jag tyckte det var coolare."
Kerry King, Slayer


"Det är fint att kunna le när man sjunger om död och mord och att slakta bebisar."
Tom Araya, Slayer
 
Sen då - huvudakten. 
Metallica.
Det går inte att förneka att det är en cool bokning, och att det gör "by request", så hur mycket jag än tycker att bandet på gamla dar har blivit rätt trista så får man ge dem att de jobbat sig till framgången genom åren.

De två starka ledarna säger då så här:

"De yngre killarna klagar när de måste spela 30 gig.
Vi brukade spela 150 i sträck tvärs över USA.
Ingen spelar i Huntsville, Alabama eller La Crosse, Wisconsin, längre.
Vi har varit där och gjort vårt jobb.
Du måste kämpa vidare  hålla käften."
Lars Ulrich, Metallica

"När folk börjar imitera dig, då vet du att någonting är på gång."
James Hetfield, Metallica

Okej.
Därifrån går vi till vad som väl får anses vara huvudkonkurrenten i år.
Bråvalla med Iron Maiden, trots att bandet spelade i Stockholm så nyligen så har man ju en förmåga att fungera extremt bra i Sverige.
Det lär väl sälja biljetter den här gången också...
Bandet är ju extremt pålitliga live, och med tanke på den mysfaktor man har (alla får vara med i bandet igen, vi åker runt med vårt egna plan och spelar fotboll och hårdrock för massorna..typ) så kan man nästan glömma att det en gång i tiden måste ha varit lite kontroversiellt att släppa en skiva och en låt med namnet "Number Of The Beast".
Två bra citat hämtar vi från bandet:

"När folk ser vår logga tror dom omedelbart att vi är ett gäng bloddrickande djävulsdyrkare.
Och det är vi förstås också."
Adrian Smith, Iron Maiden

"Jag har bara ägt ett par spandexbrallor i hela mitt liv"
Bruce Dickinson, Iron Maiden

...jo. Säkert.
Jag vill minnas att jag minsann sett bilder på såväl svartvitrandiga spandexbrallor som svarta sådana.
Om det nu är spandex, Det kan ju vara "vanliga" tajts. Och det är ju visserligen inte säkert att han ägde dem själv heller, för den delen...
Hur som helst, vi ska ta ett till Citat för att likt TV4 lite smidigt glida över på nästa band:

"Hon är helt klart spritt språngande galen."
Bruce Dickinson om Sharon Osbourne
Sist ut är kanske det mest stabila gänget och stabila festivalen.
Sweden Rock har en egen publik, ligger längre från de andra platserna och kommer med säkerhet att sälja fullt. Om man inte redan gjort det.
Dessutom har man betongstabila Black Sabbath att luta sig mot i "kriget".
Det är ju numera en koloss vars största risk och rubriker kommer från kamp mot prostatacancer - men en gång i tiden var det annorlunda.
Främst med tanke på frontmannens liv.
Detta Citat är hämtat från tiden när han var soloartist, men det påminner oss alla om att vad än dagens rockstjärnor hittar på så har Ozzy redan gjort det. Fast lite värre...


"Jag fick ta rabiessprutor efter att ha bitit huvudet av den där fladdermusen. Men det är okej.
Fladdermusen fick ta Ozzysprutor."
Ozzy Osbourne

Pust!
Det var väl en god kavalkad att avsluta säsongen med?
Hoppas ni gillat Citaten, och som vanligt finns det fler i Arkivet om du vill skratta, förfasas och gråta.

2 kommentarer:

  1. Inte en festivalbokning, men jag måste nog säga att Pearl Jam spelningen på Bråvallas sista dag är en riktig utmanare.

    SvaraRadera
  2. Bästa citaten på länge, fan va kul!
    Hoppas du fortsätter!

    SvaraRadera