Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 29 januari 2014

3 plattor du borde kolla

 
 
Många av er läser den här bloggen för att hitta nya musikaliska pärlor.
Mer eller mindre omtalade alster att bli förälskad i.

Denna gång tänkte jag att du skulle få chansen att följa med från start när jag lyssnar in mig på tre stycken plattor som inte är alldeles lätta att sätta i sig, men som ändå efter första 1-3 varven alla lovat mycket gott.

The Ocean "Pelagial" är en konceptplatta om havet, och dess olika djupnivåer. 
Det är inte lika flummigt som det låter, och musikaliskt är det blandat "meck" av modell Mastodon/Baroness och riktigt snygg rensång. Långa passager är också mycket vackra och stämningsfulla. Man återanvänder riff och verser från sina egna låtar på olika platser på skivan, och på det hela lovar detta väldigt gott.... På Spotify här!

Blindead "Absence" är från Polen. Musiken pendlar mellan skirt vackert och en form av poppig sludge (ja.. hur låter sånt...?), och det lilla jag har lyssnat på skivan ger mig faktiskt vibbar av att detta kan vara min eftersökta mörka skiva istället för Alcest "Shelter". Kanske. Vi får se, fler varv krävs absolut. Man har dock döpt samtliga spår i ett försök att vinna världsmästerskapen i pretention, så att de heter en bokstav var som senare bildar ordet "absence". Typ. Det finns siffror nedsänkta också i det där. Vet inte vad det betyder. Än.
Kolla och lyssna själv på Spotify.

The Moth Gatherer "A Bright Celestial Light" är sist ut i denna trio. Fem låtar, samtliga med lång speltid och relativt invecklad låtstruktur. Det är stämningsfullt, det är raseri, det är en blandning som jag bara börjat provsmaka på men tycker verkar väldigt lovande. Den här skivan har ännu bara rullat ett varv, och det ska bli väldigt spännande att se var det tar vägen. Du hittar detta svenska mörker på Last.fm om du vill lyssna!

Okej.
Jag är precis i begynnelsen av mitt utforskande av dessa skivor, och du är inbjuden att följa med. Notera gärna dina egna reflektioner och tankar som kommentarer, så ska vi se om vi kan komma ihåg att återvända till dem om en vecka eller två...!

4 kommentarer:

  1. Hmm. The Ocean hade jag kunnat lyssna in mig på. Om jag inte hade så mycket annat från 2013 som fortfarande väntar på att få mer än en genomlyssning. Så mycket musik, så lite tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant som det är sagt. Men idag har jag cirkulärandats THE OCEAN, och den är...mycket bra.

      Radera
  2. The Ocean är otroligt bra men jag hinner inte lyssna tillräckligt. Jobbar lite mer än vanligt vilket leder till att måste stressplugga när det finns tid. Sedan så springer jag till och från jobbet vilket gör att jag ägnar mer tid åt både att äta mat och vila.

    Det står helt klart att det här inte är något som kommer att hålla någon längre tid. Bara ett halvår kvar av plugg, sedan så! :)

    Men Christofer borde absolut ta och lyssna på The Ocean om han har den minsta tid över. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka avsätta lite tid till The Ocean. :)

      Radera