Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 15 april 2014

NP: Be'lakor "Stone's Reach"

Igår Mantar och Ancient Ascendant, idag Be'lakor (ska tydligen uttalas baylakor, om min tipsare R2 har rätt).
Guldkornen ramlar tätt på Metalbloggen för tillfället, för även detta är en skiva som du absolut bör kolla in, speciellt om du har en förkärlek för lite progressivare smaker i din extremmetall, och gillar att låtarna tillåts veckla ut sig i tid.

R2 tipsade om detta band ganska tidigt, men det var precis under en sån där period när det bara rasade in material som skulle lyssnas på, så jag orkade inte riktigt ta till mig det.
Första gången.
Andra gången han tipsade så orkade jag, och det var väl tur det - detta är, så här efter primärvarvet hemma istället för provsmakande via Spotify och jobbdatorns högtalare, mycket lovande.
Det påminner mig faktiskt stundtals om Amon Amarth, men det beror nog mest på fraseringen som George Kosmas har i sin sång och sättet att vispa fram verserna stundtals mer än att det är likt rent musikaliskt. Där är uttrycket kanske en aning mer draget åt "natur"-hållet, med folkmetal svagt förnimbart i bakgrunden.

Bandet är från Australien, och namnet kommer tydligen från Warhammer Fantasy (hey, se där en referens - jag har ju faktiskt jobbat på Games Workshop i England som ger ut just Warhammer...) och är taget från en av figurerna i spelet.
Bandet har släppt tre plattor, och jag har köpt de två senaste.
Har dock valt att lägga en av dem på hyllan så länge för att ge dem tid, en i taget.
Och jag började med den här, helt enkelt för att jag tycker omslaget är riktigt läckert.
Precis i min smak.
Sobert, med mening, genomtänkt.

Så "Stone's Reach" (nej, inte den Stones!) ligger just nu och rullar.

Du kan väl lyssna med, så får vi se vad du säger?
På Spotify här då.

NP. Now Playing. Be'lakor "Stone's Reach"!

2 kommentarer:

  1. Grymt bra plattor där Stones Reach är snäppet bättre än den senaste skivan tycker jag. Sjukt snygga omslag på båda skivorna för övrigt.

    SvaraRadera
  2. Nu har Stone's Reach snurrat ett varv i min spelare också, och fler lär det bli! Du har rätt, sången påminner om Amon Amarth.

    SvaraRadera