Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 23 maj 2014

Veckans Tips: October Falls "The Plague Of A Coming Age"

Ibland behöver man inte vara ett musikaliskt geni för att kunna placera ett band och dess ursprung.
I detta fall så hörs det så tydligt att October Falls kommer från Finland att jag knappt ens behöver försäkra mig om saken i konvolutet - bandet smyckar nämligen sin svarta dödsdoom med den mest uppenbara av egenskaper för att vara ett band från vårt östra grannland: ödesmättat vemod.
Det bres dessutom på tjockt...och det är det som gör "The Plague Of A Coming Age" så bra. Krasst så är detta egentligen en skiva för mina höst-tips runt november, men eftersom jag i skrivande stund (också november, men 2013) funderar på att ha med ett av spåren på den stundande Hårdrockskvällen, och därför väljer att lägga skivan i hemliga klubben så hamnar tipset så här, i vårtider i maj.
Vem vet, kanske botar det hösnuva och allmän vårglädje för en och annan av er läsare?

Hur som helst. Skivan är släppt på Debemur Morti (där jag först la märke till bandet, för att sedan få det förstärkt av Metallbibliotekarierna) och är framvärkt av Mikko Lehto (gitarr, sång), Sami Hinkka (bas) och Marko Tarvonen (trummor). Man har gästsång av Amorphis frontman Tomi Joutsen och Ville Metsola på gitarr på två spår, men det är ändå inte de låtarna som är bra.
Det är låtarna som har lite black metal-känsla i sin panikartade svärta, och där bandet blandar känslan av hur Katatonia kan dra en refräng med hur ett band som Winterfylleth  driver på i sin musik.
Spår som "Bloodlines", "The Verge Of Oblivion", "Mouth Of A Harlot's Mouth" och kanske främst "The Weight Of The Fallen" träffar rakt i mellangärdet.
Hopplöst.
Svart.
Och vansinnigt vackert.
Precis som jag gillar min musik.
Omslaget på October Falls "The Plague Of A Coming Age" ser faktiskt ut ganska exakt som musiken låter.

Det behövs inte så mycket mer va?
Klicka igång Spotify, dra igång skivan och sjunk ner i eländet.
Ge det ett par varv bara, för skivan verkar bäst efter ett par varv när du kan hänga med bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar