Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 30 maj 2014

Veckans Tips: The Old Wind "Feast On Your Gone"

...hemligt och hemligt.
Detta Veckans Tips är väl inte speciellt hemligt eftersom jag upptäckte bandet i samband med Låtsnacket 5, serien där Jarno på A Fair Judgement skickar ut anonymiserade filer som man får provlyssna på för att sedan ge ett omdöme.
Jag gav två tummar upp när detta gick av stapeln under hösten 2012, och var egentligen helt maktlös - det var bara att lägga beställning på plattan omedelbums.
The Old Wind härstammar från norra Sverige, Luleåtrakten, och "Feast On Your Gone" innehåller musik som luktar därav.
Kärvt.
Dystert.
Motsträvigt.
Det är sludge med melodi, doom med distortion, och den enkla förpackningen (som enbart består av ett uppslaget kartong-digipack med texterna tryckta på insidan) rymmer 6 spår svärta. Egentligen är väl det här ett sånt där tips som jag brukar vilja spara till hösten och November, men vem vet?
Kanske lider någon av er av en vårdepression och behöver ett bra soundtrack?

Skämt åsido, anledningen till att det kommer nu är förstås att jag antagligen har/hade med detta på Hårdrockskvällen, och som sådant ska det följas upp med ett Veckans Tips under vårsäsongen. 
Det var inledande "In Fields" som Jarno skickade ut, och det tillhör ett av de starkaste spåren - men det klår inte låten som också har namnet "The Old Wind" (där refrängen innehåller textrader som "We are fed, on your dead. Feast on your gone" och annat mysigt) som är riktigt bra, tillsammans med lite långsammare och mer melodiska "Spears Of A Thousands" är det trion jag leker med att involvera när detta skrivs (mitten av november 2012).

The Old Wind har med "Feast On Your Gone" presterat lika vackert som utmanande album, och jag tycker att du ska kolla in det eftersom hela plattan är stark, och topparna riktigt höga. Spotify här!
(och gillar du denna typ av snygg-sludge så ska du väl kolla in Shiftlight också, även det är mer grått än svart så påminner det mig i sitt uttryck om det här)
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar