Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 3 juni 2014

NP: Running Wild "Under Jolly Roger"

...har under det senaste året köpt en del skivor via Discogs, (bra tips för dig som gillar skivor på såväl vinyl som plast) där det finns möjligheter att hitta nästan allt (även om det ju ibland är behäftat med en prislapp som kan få en att skygga undan...).
I våras köpte jag den här plattan, Running Wild "Under Jolly Roger" som kom levererad från någon av baltstaterna (minns inte exakt vilken så här i efterhand, kan ha varit Litauen..).
Bra så.
Men man blir ju fundersam om äktheten en sån gång.
Förutfattade meningar, jag vet, men ändå.
I detta fall så kommer skivan komplett med den gula varningsetiketten om att inspelningen innehåller "höga ljudeffekter" samt alla tecken på att det faktiskt är rätt.
Men jag undrar en sak.
Det var länge sen jag hörde den här skivan i sin helhet, det var en gång i tiden hemma hos barndomsvännen Niclas, och ändå satt alla låtar någonstans i ryggmärgen. Antar att det blir så med skivor man hört ofta en gång i tiden - men vad jag inte kan komma ihåg är låtordningen.

På baksidan från Noise International-släppet finns följande ordning:
 Svårläst, förstås, men det står...:
1) "Under Jolly Roger"
2) "War In The Gutter"
3) Raw Ride"
4) "Beggar's Night"
5) "Raise Your Fist"
6) "Land Of Ice"
7) "Diamonds Of The Black Chest"
8) "Merciless Game"

Bra så, men...sån är inte ordningen på själva skivan.
Den ser ut såhär..:


Så ser också låtarna ut i den ordning de faktiskt spelas på skivan.
Men.
Så fan att jag minns om det var så på den tiden?
Vilken ordning de kom i, samt om detta feltryck fanns med på pressen som Niclas hade.
Nån av er som vet?

(för övrigt... musiken i sig är ju ostigt underbar, det går inte att ogilla det här, men det är en helt annan sak...!)

3 kommentarer:

  1. Oh, den var det länge sedan man hörde. :-) Kommer bara ihåg just titellåten så här på rak arm, men den svängde på rätt bra.

    SvaraRadera
  2. Det som är tryckt på baksidan är låtordningen på vinylen och det på själva cdn är den korrekta ordningen på din CD. Jag har samma ordning på CD.

    Har för mig att Noise aldrig gjorde om omslagen då de släppte sina skivor på CD utan tog bara vinylens omslag och gjorde det mindre.

    SvaraRadera
  3. LP-skivan förstördes i en olycka 2005, annars hade jag kunnat kolla på den och ge ett svar till Chief Rebel Angel

    Skivan finns utgiven i 16 olika versioner. Låtordningen är olika beroende på utgåva. Vilka puckon, men så är det......
    http://www.discogs.com/master/view/56424

    /Niclas

    SvaraRadera